LEGENDA: čísla v hranatých závorkách označují pro snadnější orientaci pořadí jednotlivých knížecích postav. Ve třetím pásu maleb, za tzv. „Přemyslovskou scénou“, 8 postav v plášti [01-08], které pokračují ve čtvrtém pásu devíti postavami bez pláště [09-17] a deseti postavami v plášti [18-27]. Postava s pořadovým číslem [26] s korunou a žezlem je jedinou postavou, na jejímž určení se shoduje zatím většina hypotéz – král Vratislav I. (dle O. Votočka Přemysl Otakar I.). Literaturu, na niž se tato hypotéza odvolává, najdete přehledně zpracovánu v abecedním uspořádání dle jednotlivých autorů pod tlačítkem PUBLIKACE. Číslování denárů v textu dle katalogu J. Šmerda: Denáry české a moravské, Brno 1996. | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Čísla v hranatých závorkách. |
Kosmas malby viděl
V 8. části práce jsme si uvedli důvody, pro které Břetislav I. nechal vynechat na malbách knížete Jaromíra. Řekli jsme si, že i Kosmas po zatčení a oslepení Boleslava III. v Polsku (»věrolomným knížetem Měškem«) o Jaromírovi hovoří jen jako o „zastupujícím“ knížeti za nepřítomného „staršího“ bratra Oldřicha (»Kníže Boleslav měl ze své ušlechtilé choti dva syny, chloubu to plodné matky, totiž bratry Oldřicha a Jaromíra. Jaromír, dokud byl mlád, byl na dvoře otcově chován, Oldřich však hned v mládí byl poslán na dvůr císaře Jindřicha, aby se přiučil tamnímu mravu i úskočnosti a německému jazyku«), když „Měšek“ pozval Boleslava III. k sobě na hody (»Kdyby mě snad něco – nedej Bůh – jiného, než jak věřím a doufám, v Polsku stihlo, svěřuji vám v ochranu zde svého syna Jaromíra a zůstavuji vám ho na svém místě za knížete«). Oldřicha a Jaromíra považuje za syny Boleslava III. (Kosmas I, 34, 35). | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Další
důkaz, že Kosmas musel malby v rotundě vidět.
Kosmas považoval Oldřicha a Jaromíra za syny Boleslava III. |
||
Poznámka: Jestliže Kosmas považoval Oldřicha a Jaromíra za syny Boleslava III. a měl-li být Oldřich hned v mládí poslán do Německa, „aby se přiučil tamnímu mravu i úskočnosti a německému jazyku“, musel jej Kosmas pokládat za staršího syna a nástupce Boleslava III., zejména když jej jmenuje jako prvního z bratrů. | Oldřich byl starší! Kosmas jej jmenuje před Jaromírem! | |||
Ve své kronice, sepisované v
letech 1012-1018, merseburský biskup Dětmar zaznamenal informace
o rodinných poměrech Přemyslovců (k roku 1002) poněkud jinak než
Kosmas: „Mezitím český vévoda Boleslav (III.), protože
moc spoluvládce a nástupce je vždy plna obav, dal svého bratra
Jaromíra vykleštit a mladšího Oldřicha se pokusil v lázni
udusit. Nato je společně s jejich matkou vyhnal z vlasti a sám
vládl jako zlomyslný bazilišek a lid nevýslovně utiskoval“. DĚTMAR V. 23., s. 282-283. „Interim Boemiorum dux Bolizlaus (III.), quia potestas consortis et successoris est semper pavida, Iaremirum fratrem eunuchizans iuniorumque Otelricum in termis suffocare cupiens, una cum matre eosdem patria expulit solusque vice basilisci noxii regnans populum ineffabiliter constrinxit“. (L. Polanský: Spory o původ české kněžny Emmy, manželky Boleslava II., s. 29 a pozn. 11 na s. 281. In: Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Edd. L. Polanský, J. Sláma, D. Třeštík, NLN, Praha 2000, s. 27-48). Dětmarovy údaje nejsou spolehlivé: • 1. Jestliže poté, co Boleslav Chrabrý opanoval Pražský hrad (1003), uvrhl Jindřich II. (prý na Chrabrého žádost) Oldřicha do vězení (viz J. Žemlička 2000, s. 272), udělal to zřejmě proto, že právě Oldřicha oba považovali za oprávněného nástupce Boleslava III., musel být tedy starší než Jaromír. • 2. Kněžna Emma, v roce 1002 již vdova po Boleslavu II. (†999), nemohla být matkou Oldřicha a Jaromíra, narozených někdy v roce 984 a 986. Manžel Emmy Franské, západofranský král Lothar, zemřel v roce 986 a jejich syn Ludvík V. rok nato. Teprve poté (asi v roce 989) se královna Emma mohla objevit v Čechách. Tehdy jí bylo asi 40 let. (L. Polanský 2000, s. 45, 48). • 3. Svoje výhrady ke „spolehlivosti“ Dětmarových údajů vyslovil již J. Zástěra (1990, s. 97): „Dětmarovu kroniku nutno brát s velkou rezervou. To se týká také skutečnosti, který z obou bratří byl starší. Zdá se, že již tehdy německým analistům spíše vyhovovala představa, že na pražském trůně sedí kleštěnec, o jehož legitimitě lze pochybovat, neboť tím byl vytvořen precedens a dáno právo německým panovníkům jako římským císařům, kdykoliv to uznali za vhodné, zasahovat do vnitřních českých záležitostí – jak se pak stalo od těchto dob pravidlem – ke škodě českého státu, a to i pro budoucnost“. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Dětmarova
kronika.
Ani Dětmar asi neměl nejpřesnější informace, neboť k roku 1002 hovoří o matce Jaromíra a Oldřicha, nepochybně tedy o kněžně Emmě. Ta však jejich vlastní matkou být nemohla. Oldřich také asi nebyl nejmladší z bratrů. Dětmarovi můžeme věřit pouze to, že Boleslav III., Oldřich a Jaromír byli sourozenci. Josef Žemlička: Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava, Brno 1990, s. 97. |
||
Podle dnešního stavu bádání všichni tři však byli sourozenci, synové Boleslava II., a Oldřich by měl být údajně nejmladší (srovnej VDZKČ I., s. 354 a Dětmarovu kroniku výše). Prohlédneme-li si vyobrazení Oldřicha [17] a Břetislava I. [18] v rotundě, bude hned zřejmé, proč Kosmas Oldřicha považoval za syna Boleslava III., jak ke své chybné interpretaci došel. | Nejpřesnější
informace musel mít Břetislav – přímo od svého otce. A první dvě etapy výmalby rotundy včetně jeho postavy vznikly na jeho popud před r. 1055. |
|||
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
Zcela
vlevo Boleslav III. bez pláště. Uprostřed kníže Oldřich bez pláště
a jeho syn Břetislav I. Ten jako první v plášti.
Oba mají na svém štítu puklici. Postava zcela vpravo (Spytihněv II.), opět s puklicí na štítu, byla připojena až v letech 1131-1134, tu již Kosmas za svého života na malbách vidět nemohl. |
||
V době, kdy Kosmas malby mohl vidět, byl
posledním vyobrazeným panovníkem Břetislav I. [18]. O něm věděl,
že byl prvorozeným a současně
jediným synem Oldřichovým. ![]() ![]() Vysvětlení symboliky jednotlivých štítů podle hypotézy J. Zástěry (1990, s. 95) je věnována strana Knížecí štíty – rodné a křestní listy knížat. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Kníže
Oldřich s puklicí na štítu.
Srovnej výklad symboliky
štítů v publikaci Jaroslava Zástěry: Znojemská rotunda a
Velká Morava, Brno 1990, s. 95 – viz strana: |
||
Nyní je již zřejmé, že Kosmas si symboliku štítů nejspíš chybně
vysvětlil. Puklice na štítu sice znamená, že držitel tohoto štítu
se narodil jako syn již vládnoucího knížete, ten ale nemusí být
vyobrazen bezprostředně před ním, jak to zaznamenal ještě u Mojmíra
II., Václava a Boleslava II., kteří skutečně byli buď prvorození, anebo jejich
případní starší bratři zemřeli dřív, než se mohli ujmout vlády.
Jinými slovy puklice na štítu ještě neznamená, že se jedná
o prvorozeného syna. ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Kosmas
si symboliku štítů chybně vysvětlil.
Kromě toho, že držitelé
půleného štítu s rozetou se narodili v době, kdy jejich otec nebyl vlád-
noucím
knížetem, si můžeme povšimnout, že oni sami byli zbaveni vlády násilím: |
||
Půlený štít s rozetou [16] (viz výše vpravo) také ukazuje, že na malbách není zachycen Jaromír. Protože se naprosto jistě narodil po roce 972, když jeho otec Boleslav II. již vládnoucím knížetem byl, musel by mít plný, nedělený štít s rozetou jako Boleslav I. [14], nebo štít s puklicí jako Oldřich [17]. Tzn., že na této pozici [16] musí být vyobrazený Boleslav III. Jaromír nemůže být ani na vedlejší pozici [17] na místě Oldřicha, protože následující Břetislav I. [18] v plášti má štít s puklicí, což znamená, že je synem některého z vyobrazených panovníků. Proto zde jeho otec Oldřich nemůže chybět. | Vynechaný
je Jaromír. Stejně tak zde nenajdeme polského Vladivoje, i když prokazatelně získal Čechy v léno. |
Dožitý věk Václava a jeho otce Vratislava
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Kníže
Václav se narodil v době, kdy jeho otec již měl být vládnoucím
knížetem.
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců, NLN, Praha 1997, s. 204, 450-476.
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci, Vesmír, Praha 1997, s. 126. O jistém Vitislavovi se zmiňují Fuldské anály již k roku 872. Může se, ale nemusí, jednat o stejnou osobu. |
Fuldské anály k roku 895: „V polovině měsíce července se konalo v Řezně obecné shromáždění. Tam přišla ke králi Arnulfovi ze Slovan(ské země) všechna knížata Čechů, z nichž předáky byli Spytihněv a Vitislav. Vévoda Svatopluk je předtím násilně odloučil a vytrhl ze společenství a z moci bavorského národa. Byli [Arnulfem] důstojně přijati a dáním rukou – jak je zvykem – smířeni se podřídili královské moci“ (L. E. Havlík 1992, s. 233). | Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě, Jota, Brno 1992, s. 233. | |
Nemožné by to bylo i v případě, kdyby se
Vratislav [11] narodil až v roce 888, jak předpokládá D. Třeštík na základě Kristiánova
údaje (994-994) a legendy Fuit o jeho dožitém věku. Současně ale říká, že
legendy nelze považovat za historické dílo (D. Třeštík 1997, s.
431). Odmítá např. údaj legendistů, že k translaci Václavových
ostatků do Prahy došlo tři roky po vraždě (Crescente,
Gumpold, Kristián) a klade ji až do druhé
poloviny šedesátých
let 10. století v souvislosti s přípravami na zřízení pražského
biskupství (973). Kristián uvádí, že Vratislav (†921) měl dosáhnout
věku „asi 33 let“. Z toho také vyplývá představa většiny
legendistů o údajné Václavově nedospělosti v roce otcova úmrtí
(ale podle minejní a vostokovské redakce I. stsl. legendy mu tehdy mělo
být již 18 let). Tento údaj (33 let) pak s menší či větší důvěrou
přebírali další autoři (Fuit), některým se ale zdál podezřelý a nepravděpodobný
a považovali jej proto za léta
Vratislavovy vlády (Proložní legenda o sv. Ludmile, v níž je ovšem
z důvodu
krácení vynechán
Spytihněv),
jiní jej zcela odmítli.
Jedna z adaptací ludmilské legendy Fuit, kterou zapsal na okraje
rukopisu z druhé poloviny 14. století neznámý břevnovský, dříve
postoloprtský benediktin někdy před rokem 1405, např. uvádí: „...
kníže Vratislav v 43 letech svého věku opustil soužení tohoto světa
...“ (viz Legenda Aurea). To se již blíží výsledkům Vlčkova
průzkumu,
které v případě Vratislava hovoří o muži 45-50letém (sv. Jiří,
hrob č. 97). ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Můžeme
věřit legendám?
Dušan Třeštík:
Jakub de Voragine: Legenda Aurea, usp. A. Vidmanová, Vyšehrad, Praha 1998, s. 422. Legendistický údaj, že Vratislav
se
dožil
„asi
33 let“, je chybný a mohl vzniknout i chybným překladem či přepisem (přepočtem)
z hlaholice.
Po smrti svého otce (†888) Vratislav žil pak (případně i vládl,
vynecháme-li Spytihně- va) ještě dalších |
Poznámka: Podle D. Třeštíka
(1997, s. 453) nověji překládají E. Bláhová a V. Konzal příslušnou
pasáž Proložní legendy: „Ten pak dosáhnuv 33 let, spočinul v Pánu“ a ne
„vládnuv
33 let“. My však dáme za pravdu J. Vajsovi (1929, s. 64), který klade
vedle sebe cyrilský text Proložní legendy o sv. Ludmile a jeho český
překlad. „Text je uveden paleograficky přesně se všemi zvláštnostmi
originálu“, konstatuje J. Vajs (1929, s. 62). ![]() |
Dušan Třeštík:
Počátky Přemyslovců, NLN, Praha 1997, s. 453.
Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovan- ských literárních pa- mátek o sv. Václavu a sv. Ludmile, ČAVU, Praha 1929, s. 64, 154. |
Co vypovídají štíty Spytihněva a jeho otce Bořivoje
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Šikmé
pruhy na Spytihněvově štítu patrně znamenají, že křest přijal asi
až v roce 895 v Řezně. Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců, NLN, Praha 1997, s. 323, 336, 453. Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci, Vesmír, Praha 1997, s. 74, 82, 89, 90, 92. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Životní
data kněžny Ludmily.
Ludmila měla právě 33 let, když zemřel její manžel (†888). Žila pak, stejně jako její syn Vratislav, ještě dalších 33 let. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kníže Bořivoj [09], Ludmilin manžel a
otec Spytihněva a Vratislava, se narodil někdy kolem roku 850/852, kdy byl
Rostislav ![]() Bořivoj zemřel před rokem 890, protože podle Reginona v tomto roce Arnulf udělil Čechy v léno Svatoplukovi. Podle údajů legend se dožil necelých čtyřiceti let (35, 36, 37 let), což odpovídá E. Vlčkem (1997, s. 58, 60, 61, 62) stanovenému dožitému věku knížete z hrobu K1 Bořivojovi ve Václavově svatovítské rotundě na Pražském hradě (†888). Kosmův smyšlený pohan Hostivít jeho otcem zcela jistě nebyl (ten v rotundě také není vyobrazený). Přesto historikové, např. D. Třeštík, takovou možnost opakovaně připouští (1997, s. 333;1999, s. 8). Srovnej v části 2c hypotézy kapitolu „Král-oráč Rostislav – zakladatel mocné dynastie“ a dále také strany „Svatopluk a Bořivoj byli příbuzní“, „Bořivojův moravský původ“ a „Bořivoj a hrob K1“. |
Bořivoj
byl pokřtěný dříve než usedl na knížecí stolec.
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců, NLN, Praha 1997, s. 333, 335, 445. Jiří Sláma: K údajné-
mu moravskému pů- vodu knížete Boři- voje, s. 350, pozn. 7. Dušan Třeštík: Bratrovrahův syn, mnich Kristián, s. 8. In: DaS XXI, 6, 1999, s. 6-10. |
Václavovy postřižiny
Další mýtus zkonstruoval D. Třeštík
(1997, s. 203, 360), když Václavovy postřižiny klade až do roku 915 jako
údajně první
vladařský počin jeho otce Vratislava po usednutí na pražský knížecí
stolec. Jinými slovy Vratislav měl s postřižinami čekat, až jeho
starší bratr zemře. Měly se proto odehrát „samozřejmě“ v Praze v
kostele P. Marie (s. 200). Ale stejně tak dobře se mohly odehrát mimo Prahu v
jiném kostele P. Marie před rokem 915 – P. Marie byla např.
také patronkou Metodějova katedrálního chrámu (D. Třeštík 1997, s.
406). Mohly se konat i v kostele s jiným patrociniem (charvátskohlaholská redakce
I. stsl. legendy chrám nejmenuje). Mohlo to být i před rokem 900, když ruské doklady kladou termín postřižin do 2 až
4 roků věku chlapců, zřejmě podle byzantské církevní
praxe, spojující postřižiny se křtem. Polské je kladou do 7 roků
věku, pak by se konaly až po roce 900. Ze zmínky minejní redakce I. staroslověnské legendy, že na postřižiny Vratislav pozval knížete, „který byl tehdy v jeho zemi“, lze usoudit, že se odehrály ještě za života Spytihněvova a to v jiné zemi než ve středočeské přemyslovské doméně (např. podle Fuit byla pšovská Ludmila také „z jiné země“). V Praze v kostelíku P. Marie by se mohly konat jen za předpokladu, že by oním knížetem, „který byl tehdy v jeho zemi“, byl Mojmír II., případně Arnulf (ani to by nebylo tak nemožné). Z citovaného znění biskupského požehnání (D. Třeštík 1997, s. 198) by pak také vyplývalo, že je nepronášel latinský kněz! Na Moravě působili od roku 900 moravští biskupové – nový moravský arcibiskup a jemu podřízení tři biskupové, vysvěcení papežskými legáty arcibiskupem Janem a biskupy Benediktem a Danielem (L. E. Havlík 1992, s. 243-244). Václavovy postřižiny by se musely konat ještě před tímto rokem, ovšem jen pokud bychom je všechny čtyři považovali za latiníky, ale to vůbec není nutné. V textu uvedený biskup-notář či biskupský notář („episkop i notarij“), interpretovaný také jako biskup jménem Notar, resp. biskup Inotarij, který Václava postřihl, pak zřejmě nebyl pozván z Verony, podle V. Tkadlčíka (1980, s. 209-212) biskup Notherius II. (před 915-928), ale z Moravy (srovnej D. Třeštík 1997, s. 201n). |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Václavovy
postřižiny.
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců, NLN, Praha 1997, s. 198-200, 201, 203, 360, 406, 474.
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě, Jota, Brno 1992, s. 243-244. Vojtěch Tkadlčík: Kdo udělil postřižiny sv. Václavu? In: Listy filologické 103, 1980, s. 209-212. |
Vražda Ludmily
Rok 895 je proto jako rok Václavova narození zcela přijatelný a
v souladu se stanoveným dožitým věkem podle E. Vlčka. Jeho postřižiny
se mohly konat kolem roku 902. Byl-li Václav dán na vychování jeho bábě
kněžně Ludmile na Budeč, jak uvádí D. Třeštík (1997, s. 364), bylo to zřejmě proto, že jeho matka zemřela. Drahomíra asi nebyla
Vratislavova první manželka (J. Zástěra 1990, s. 130). To by vysvětlovalo,
proč podle Gumpolda mohl Václav později o své matce mluvit jako o „rodičce
zlořečené paměti“. Mluvil o nevlastní matce Drahomíře, kterou
za vraždu Ludmily vyhnal a pronásledoval (D. Třeštík 1999, s. 9). Ale
nepředbíhejme. Podle D. Třeštíka (1997, s. 357,
361, 364)
k svatbě s Drahomírou došlo až v roce 906. Její regentskou vládu (921-922),
se kterou si legendisté poněkud nevěděli rady, lze pak
vysvětlit snahou časem prosadit na stolec vlastního syna Boleslava I., který
byl v roce 921 skutečně příliš mlád (*907?/914?), nikoliv nedospělostí Václavovou
(*895), tu si přidali již legendisté jen jako svoje vlastní zdůvodnění. „Matka pak jeho Drahomiř upevnila zemi a lidi svoje
spravovala. A když vychovala druhého syna svého Boleslava,
začal Václav spravovati lid svůj“ a dále „I zbujněli mužové
čeští a povstali proti sobě; neboť kníže byl jim ještě mlád, let
osmnáct (maje), když umřel otec jeho“ (minejní redakce I. staroslověnské
legendy). A byl by jim stále „ještě mlád“, i když mu bylo
ve skutečnosti již 26 roků, ale
to se vůbec nedalo napsat (už při věku 18 let to bylo na pováženou). Je vidět, že Drahomířina regentská vláda uvedla legendisty
poněkud ve zmatek. Vražda kněžny Ludmily, ke které došlo sedm měsíců po Vratislavově smrti, tak dostává poněkud jiný smysl a význam než uvádějí legendy. Nebylo to proto, že by spolu s kněžími „kazila“ Václava, ale že jej chtěla prosadit na knížecí stolec. Že dávala přednost urovnaným vztahům s křesťanskými vládci Bavorů a Sasů (a snad i Moravanů) před spojenectvím s Maďary, Dalemnici a Havolany. Podle I. stsl. legendy (charvátskohlaholské redakce) byl za následníka otcova vévodství Václav zvolen „přes veliký svůj odpor“, resp. „ač se sám tomu velmi bránil“ podle Gumpolda. Je proto možné, že Václav se zpočátku do vládnutí nijak zvlášť „nehrnul“, že usiloval o církevní dráhu. Této možnosti se údajně nevzdal ani jako vládnoucí kníže, vždyť nedlouho před svou smrtí hodlal prý odejít do Říma, věnovat se mnišskému životu a vládu přenechat Boleslavovi (Crescente). Podle D. Třeštíka (1997, s. 246, 259) zde autor Crescente použil paralelu s Jimramem: „Motiv cesty do Říma totiž autor Crescente převzal ze svého stylistického a ideového vzoru, jímž byl Arbeův Život Jimramův, kde Jimram také těsně před svou smrtí odchází do Říma“. Je také ovšem možné, že se chtěl zúčastnit Jindřichovy plánované cesty do Verony. Podle Widukinda chtěl Jindřich I. také před svou smrtí odejít do Říma. Pro Jindřichovo onemocnění k výpravě nakonec nedošlo (D. Třeštík 1997, s. 427). |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Skutečný motiv Ludmiliny vraždy. Dušan Třeštík: Bratrovrahův syn, mnich Kristián, s. 9. In: Dějiny a současnost 21, č. 6, Praha 1999, s. 6-10. K Drahomířině sňatku a
její regentské
vládě srovnej:
Vratislav zemřel Dušan Třeštík:
Nakolik legendy vycházejí z historických skutečností a nakolik jsou jen literárním dílem, složeným z převzatých motivů a hagiografických schémat?
Dušan Třeštík:
|
Legendy a stáří prvních Přemyslovců
Ve stejném roce, kdy se po manželově smrti regentské vlády v Čechách
ujala kněžna polabských Havolanů Drahomíra, se bavorský vévoda Arnulf poddal saskému králi
Jindřichovi. Havolané, sídlící na Havole
a Sprévě, byli tehdy nejmocnějším kmenem Polabských Slovanů. Jako
bezprostřední sousedé Sasů byli po pádu Srbů ohroženi jejich další
expanzí (D. Třeštík 1997, s. 357) a naopak. Proto Arnulf, který následujícího
roku (922) vytáhl do Čech, zřejmě zakročil ve prospěch
oprávněného knížete Václava a vrazil tak klín mezi Maďary a
Polabské Slovany. V tomto roce, nejpozději však v roce
925, se Václav skutečně vlády ujal: „Prvním datovatelným samostatným vladařským činem Václavovým je teprve přenesení Ludmily z Tetína do Prahy koncem října 925“ (D. Třeštík 1997, s. 196). Podle R. Turka (2000, s. 166) došlo k rituálnímu přenesení (tzv. translaci) Ludmilina těla do Prahy v roce 924 a ještě před tímto rokem měl Václav nastoupit přímou vládu. Spor Drahomíry s tchýní, který řešila jejím zavražděním, pokračoval po Boleslavově dosažení dospělosti s jeho starším bratrem. Jednou z příčin bratrovraždy pak zřejmě byl, vedle rozdílného názoru na „zahraniční politiku“ (D. Třeštík 1997, s. 426), spor mezi Václavem a Boleslavem o formu nadvlády nad okolními knížaty v české kotlině (P. Čech 2000, s. 159). Viz také strana „Boleslav I. – kníže a bratrovrah“. Protože první latinsky psané Václavské legendy se objevily až po roce 974 (Crescente), tzn. více než 50 let po Vratislavově smrti, nelze se divit, že skutečné okolnosti převzetí vlády Václavem zůstaly poněkud zastřeny. Legendisté, každý po svém, se je pak snažili rekonstruovat. Každý si přidal něco svého. Uvádějí však jen jediný časový údaj, a to přenesení Václavova těla z Boleslavi do Prahy 3 roky po vraždě (Crescente, Gumpold). K tomu však ve skutečnosti mělo dojít až 30 let po vraždě (D. Třeštík 2000, s. 11). Pak přichází Kristián (992-994) a přináší „velmi přesné“ informace o tom, co a jak se stalo před 120 lety (Bořivojův křest). Poté „velmi přesně“ určuje věk Bořivoje, jeho synů a také rok Václavovy vraždy (929). Ten, jak dokázal D. Třeštík (1997, s. 428n), určil chybně. Znovu (jako Crescente i Gumpold) chybně uvádí i translaci těla 3 roky po vraždě. Nic nás proto nenutí (kromě D. Třeštíka 1997, s. 206, 451), abychom uvěřili Kristiánovým ostatním „přesným“ výpočtům (resp. jeho „přesnému“ překladu staroslověnské předlohy Fuit), zejména dožitému věku Vratislava („asi 33 let“) – viz výše. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Arnulfův zásah v Čechách
v roce 922.
Dušan Třeštík:
Rudolf Turek: Petr Čech: Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“ národa, s. 11. In: DaS 2000, č. 4, s. 6-11. Údaje pro následující přehled
převzaty z publikací: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
Dožitý věk knížat
a další historické údaje podle Kristiána (resp. Fuit), D. Třeštíka
a E. Vlčka. Z Vlčkova průzkumu mimo jiné vyplývá: V době otcova úmrtí byl Vratislav (nikoliv Václav) ještě jinoch (mladíček). Bylo mu 14-15 let. Žil pak (resp. vládl) ještě „asi 33 let“. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podle Fuit Drahomíra prý nenáviděla Ludmilu a chtěla ji
zahubit, aby „vládla svobodně. Byl totiž syn její Václav
posud mladíček“. Z našeho rozboru vyplynulo, že nemohla být
vlastní matkou Václava, ale pouze mladšího Boleslava. Jestliže k jejímu
sňatku s Vratislavem došlo v roce 906 (D. Třeštík 1997, s. 357, 361,
364),
pak se Boleslav mohl narodit nejdříve v roce 907. V roce úmrtí jeho
otce (†921) by skutečně „byl totiž syn její (ale Boleslav)
posud mladíček“, protože by mu mohlo být nejvíce 14 let. Z Vlčkova průzkumu ostatků Vratislava a Václava zase vyplývá, že to nebyl Václav, kdo v roce otcova úmrtí „byl ještě jinoch, mladíček“, ale Vratislav (a podle nastíněné hypotézy také Boleslav). Je tedy zřejmé, že legendisté, aby mohli zdůvodnit Drahomířinu regentskou vládu, si některé časové údaje buď popletli, anebo mírně „upravili“. |
Věk knížat v době
úmrtí jejich otce:
888 Vratislav 14-15 let, |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oldřich Králík (1969, s. 23): „... je ošidné brát tyto prastaré legendy jako normální historické prameny. Je to literatura, v tom spočívá slabost i síla těchto památek“. A dále na téže straně: „Chápat legendy jako normální historický pramen vedlo jen k nedorozuměním a nedopatřením. Obvykle se přeceňovala historická informovanost jednotlivých hagiografů, hlavně těch, kteří byli současníky líčených událostí. Avšak daleko více narůstala dějová a faktová materie v legendách čistě literární cestou, jakýmsi samoplozením, než sbíráním dalších informací“. Dále pak (s. 24): „Je možné, že někomu bude líto, že ztrácíme představu hagiografů jakožto historických svědků. Ale jistě je důležitější, že v autorech legend získáváme literární a kulturní tvůrce“. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Legendy
nelze chápat jako normální historický pramen.
Oldřich
Králík: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dušan Třeštík (1997, s. 8): Legendy „nejsou samozřejmě nějakým »kněžským podvodem«, jak si mysleli osvícenci a jak se s tím třeba Josef Dobrovský ani netajil, považují pouze za pravdu nikoliv to, co skutečně existuje, nýbrž to, co by mělo být, zajímá je pouze a jedině absolutní ideál a život berou na vědomí jen potud, pokud tento ideál ilustruje“. | Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců, NLN, Praha 1997, s. 8. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zkusme z výše nastíněných údajů sestavit přehlednou tabulku: |
Panovníci vyobrazení v severní polovině 4. pásu
Tabulka 1: prvních devět pražských Přemyslovců | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
Přehledná
tabulka 1 se základními údaji o prvních devíti pražských Přemyslovcích
od Bořivoje po Břetislava I. vyobrazených v severní polovině 4. pásu maleb,
které Kosmas mohl ve Znojemské rotundě vidět.
Tato část maleb vznikla někdy v letech 1035-1055 poté, co Břetislav I. usedl na pražský stolec. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Vlčkovy
závěry nejsou v tak nesmiřitelném rozporu s možným historickým pozadím,
jak se snaží naznačit D. Třeštík a další. Neodpovídají pouze některým časovým
údajům
legend a musíme se proto ptát: Nakolik lze legendy považovat za spolehlivý historický pramen? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() |
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci, Vesmír, Praha 1997, s. 167, 180, 191-192. Jan Frolík-Zdeněk Smetánka: Archeolo- gie na Pražském hradě, Paseka, Praha a Litomyšl 1997, s. 136-137. |
Kdo byl pohřben v bazilice sv. Jiří?
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
Umístění hrobů v bazilice
sv. Jiří na Pražském hradě – původní nálezová situace (sever je
vlevo). Pod č. 89, 90, 91 a 94 jsou dětské hroby, hrob č. 98 obsahoval původní pohřeb v dlabané dubové rakvi. Hroby č. 79, 89, 93 byly prázdné. Při budování honosné opukové hrobky č. 95 (zničené pozdějším pohřbem) porušen hrob č. 93 v rakvi vydlabané z jasanového kmene. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
Identifikace jednotlivých
pohřbených podle různých autorů, přesun a druhotné uložení kosterních pozůstatků. Podle J. Frolíka byl hrob č. 93 poškozen a jeho obsah přenesen až při budování hrobu č. 92 pro ostatky původně uložené v hrobce č. 95. |
||||||||||||||||||||||||||||
V zachované východní části hrobu č. 93 byl nalezen zajímavý
inventář: 1. Dva zlomky železných držadel dřevěného vědérka kovaného železem. 2. Pruh 50 mm širokého a 220 mm dlouhého plechu, jehož konce byly roztepané a zůstalo v nich po dvou nýtech – rukojeť dřevěného štítu (možná také držadlo rakve nebo jejího víka, popřípadě připevnění víka k rakvi – pozn. aut.). 3. Plochý předmět 68 mm dlouhý a 30 mm široký, který se zužuje v zaoblenou špici – asi hrot meče. 4. Plochý kus plechu 75 × 25 mm velký se dvěma nýty, s jedním koncem rovněž zaobleným – snad patřící ke kování štítu. V rakvi však chyběl jakýkoliv zlomek lidské či zvířecí kosti (E. Vlček 1997, s. 178). K velké přestavbě svatojiřského chrámu mělo dojít již za Boleslava I. (J. Sláma: Český kníže Boleslav II., s. 26 a pozn. 89 na s. 280. In: Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000, edd. L. Polanský, J. Sláma, D. Třeštík, NLN, Praha 2000, s. 9-26). Nebylo by proto divu, kdyby v hrobě č. 93 Boleslav II. nechal pochovat svého otce (†972), jak se domníval I. Borkovský (ovšem bez manželky). Nemáme žádné informace např. o místě posledního odpočinku Oldřichovy choti a Břetislavovy máti Boženy (†1052 – Kosmas II, 13), která se musela dožít asi 65 let. Je možné, že pod nově budovanou hrobkou č. 95 původně byl také nějaký hrob (či hroby). Kosterní pozůstatky kněžny z hrobu č. 92 (uložené zde společně s ostatky připsanými knížeti Jaromírovi) podle E. Vlčka (1997, s. 194) patřily ženě více než 60leté. Emma Francká (†1005/1006), manželka Boleslava II., se však dožila max. asi 55/58 let. Jestliže Břetislav ve svatojiřské bazilice nechal uložit ostatky svých blízkých, otce Oldřicha (†1034) a strýce Jaromíra (†1035), lze předpokládat, že tak učinil i v případě své matky Boženy (†1052). |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Boleslav
I. byl asi pohřben v bazilice sv. Jiří.
Emanuel Vlček:
Nejstarší Přemyslovci, Vesmír, Praha 1997, s. 178. Kněžna z hrobu č. 92: Biagota, Emma, nebo Božena? |
||||||||||||||||||||||||||||
Na malbách vynechaný kníže Jaromír (†1035), pokud by skutečně byl Oldřichovým mladším sourozencem (*986?), jak se domníval Kosmas, by svým předpokládaným stářím 49 roků potom Vlčkem (1997, s. 191) stanovenému dožitému věku ±45 let přibližně odpovídal (sv. Jiří, hrob č. 92). Na jiném místě E. Vlček (1997, s. 180) uvádí dožitý věk knížete z hrobu č. 92 podle lebky na 40-50 let, podle zubního věku na 37-47 let, podle ostatního postkraniálního skeletu na 40-45 let. Rok jeho narození nemůžeme asi posunout do doby pozdější, měl-li být v roce 1003 německým králem Jindřichem II. prosazován na pražský stolec (je-li tato informace správná), který ale nakonec získal Boleslav Chrabrý. Podle nálezové situace byly pozůstatky knížete brzy po smrti čtvrceny, ovařeny a přenášeny. To opět odpovídá Jaromírovi, protože původně měl být pohřben v Lysé nad Labem (asi 40 km od Prahy). J. Frolík-Z. Smetánka (1997, s. 136-137) přesto přisuzují tyto ostatky Oldřichovi (?), který byl údajně pohřben přímo v kostele sv. Jiří (Kosmas I., 42) a důvody k jejich přenesení v tomto případě proto chybí – viz tabulka výše. | Jaromírovy ostatky dal Břetislav I. přenést z Lysé nad Labem do Prahy. | |||||||||||||||||||||||||||||
Máme však ještě další adepty, o kterých víme, že
jejich
ostatky byly přenášeny. Jsou jimi Břetislav I., zemřel
10. ledna 1055 v Chrudimi, Břetislav II., zavražděn nedaleko Zbečna
(1100), Svatopluk Olomoucký, zvražděn ve Slezsku (1109), Bořivoj II.,
zemřel v Uhrách (1124), a Konrád Ota I. (syn Konráda
II. Znojemského), který zemřel v roce 1191 na mor při dobývání Neapole;
přitom měkké části jeho těla měly být pohřbeny v klášteře
Monte Cassino, ovařené kosti převezeny do Prahy (Jarlochova kronika). Podle Přibíka Pulkavy z Radenína však ostatky posledně jmenovaného knížete měly být uloženy v kostele sv. Víta. Rovněž hrob Bořivoje II. je dnes v kamenné tumbě v kapli sv. Jana Křtitele ve svatovítské katedrále. Břetislav II. „byl pochován na hřbitově kostela sv. Václava venku přede dveřmi nalevo, jak si sám určil“ (Kosmas), před rokem 1135 přenesen do baziliky sv. Víta, dnes také v kamenné tumbě v kapli sv. Jana Křtitele ve svatovítské katedrále. Ostatky knížete Břetislava I. (†1055), původně pohřbeného ve svatovítské rotundě, byly nalezeny v tumbě s jeho plastikou a autentikou s jeho jménem v císařské kapli P. Marie v katedrále sv. Víta (E. Vlček 1997, s. 200) společně s ostatky jeho syna Spytihněva II. (†1061). Břetislavův dožitý věk byl stanoven ±50 let (s. 210), Spytihněvův ±30 let (s. 213). V hrobu s plastikou Spytihněva II. a autentikou s jeho jménem byly kosterní pozůstatky ženy ±50 let (s. 219). Byly přisouzeny Břetislavově choti Jitce (†1058). Pozůstatky druhého Břetislavova syna Vratislava II. (†1092), uložené snad na Vyšehradě, nebyly dosud objeveny (s. 223). Také hrob Konráda I. Brněnského (†1092) se předpokládá na Vyšehradě, stejně jako uložení ostatků nejmladšího Vratislavova syna Soběslava I. (†1140). Vladislav I. (†1125) byl pohřben v klášteře v Kladrubech (založen 1115) a snad zde dodatečně našel místo posledního odpočinku i jeho předchůdce na pražském stolci Svatopluk Olomoucký (†1109). |
Další
panovníci, jejichž ostatky byly přenášeny.
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci, Vesmír, Praha 1997, s. 200, 210, 213, 223. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Pokud bychom dosud předpokládané Jaromírovy ostatky (sv. Jiří, hrob č. 92, ±45 let) připsali Břetislavovi a ty původně Břetislavovy (sv. Vít, tumba knížete Břetislava I., ±50 let) knížeti Oldřichovi, měli bychom jisté řešení vyhovující Vlčkovým závěrům, protože všichni tři jmenovaní se měli dožít přibližně stejného věku. Pak by nám ovšem jeden hrob s jedincem 40-45 let starým přebýval (sv. Jiří, centrální hrob č. 98) a chyběl by nám pohřeb knížete Jaromíra. Pokud bychom je ztotožnili, musel by být Jaromír opravdu mladší než Oldřich. Ostatky z hrobu č. 92 však vykazují nálezy odpovídající endokrinologickým poruchám proběhlým ještě v době růstu, což by mohl být důsledek vykleštění chlapce před nástupem puberty (E. Vlček 1997, s. 192). Navržené záměně brání i skutečnost, že ostatky v hrobu č. 98 byly nalezeny v původní neporušené podobě, Jaromír zde být pohřbený nemůže. Snad by to mohl být Břetislav II. (?), alespoň podle dožitého věku – viz tabulka 2. Jeho pohřeb se ale předpokládá původně před bazilikou sv. Víta, dnes v kapli sv. Jana Křtitele ve svatovítské katedrále (M. Bravermanová-M. Lutovský 2001, s. 282). |
Hledané řešení? Nebude asi tak jednoduché. Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci, Vesmír, Praha 1997, s. 192. Milena Bravermanová-Michal Lutovský: Hroby, hrobky a pohřebiště českých knížat a králů, Libri, Praha 2001, s. 282. |
Břetislav se narodil z knížecího lože
Určitou pochybnost může vzbuzovat puklice na Břetislavově štítu [18] (viz obr. níže). V době jeho narození (1004) by měl být Oldřich již vládnoucím knížetem. Již předtím musel být ženatý, neboť podle Kosmy (I., 36): „Knížeti Oldřichovi se z řádného manželství pro neplodnost choti nenarodil žádný potomek, avšak z jakési ženy jménem Boženy, jež byla Křesinova, měl syna neobyčejně sličného, jemuž dal jméno Břetislav“. Podle VDZKČ (I., 1999, s. 740) ale Oldřich svrhl Jaromíra až v roce 1012. U Jaromírova jména zde však můžeme najít poznámku „spoluvláda“. Oldřich také musel být v roce 1003 spolu s Jaromírem v Čechách. Sotva můžeme předpokládat, že se s Boženou setkal v Německu. Kosmas asi správně spojil rok Břetislavova narození s vyhnáním Poláků z Prahy (údajně 1002) – k tomu ale došlo až v roce 1004. Tuto chybu opakují i VDZKČ (I., 1999, s. 357)! Lze tedy oprávněně předpokládat, že v roce 1004, kdy se Břetislav nejspíš narodil, byl Oldřich skutečně vládnoucím knížetem, jak nás informuje Kosmas (I., 36): „... kníže Oldřich – nevíme jistě, zda tajně útěkem vyváznuv či byv z rozkazu císařova propuštěn – vrátil se do vlasti ...“ a dále: „Ráno potom (po vyhnání Poláků) kníže Oldřich vstoupil do hradu pražského a na lstivý podnět týchž domácích nepřátel, o nichž jsme se svrchu zmínili, třetího dne dal svého bratra Jaromíra oslepiti“. Merseburský kronikář Dětmar místo Oldřicha uvedl knížete Jaromíra (?). Byl to záměr? Podle D. Třeštíka (1997, s. 462) měl mít údajně informace „z první ruky“. Oldřich prý v roce 1004 v Čechách vůbec nebyl a nastolen byl naopak vykleštěný Jaromír. Král Jindřich II., nechávaje si Oldřicha v záloze (?), „potvrdil pak slavnostně Jaromíra za knížete a předal mu Čechy v léno“ (B. Krzemieńska 1999, s. 52). |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Autor
námětu maleb byl zřejmě velmi dobře informován.
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české I., Paseka, Praha-Litomyšl 1999, s. 357, 740.
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců, NLN, Praha 1997, s. 462. Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé polovině 11. století, Garamond, Praha 1999, s. 52. |
![]() Připusťme, že se Kosmas zmýlil (ať již úmyslně nebo neúmyslně), že Jindřich skutečně prosadil na pražský stolec mladšího Jaromíra a Oldřich byl jen spoluvládce. Mohli bychom tak vysvětlit, proč Břetislav v roce 1055 na hradě Chrudimi, na smrt nemocen, vyhlásil nejen, že budoucím panovníkem může být jen některý z jeho synů nebo vnuků, tzn. pouze příslušník přemyslovského knížecího rodu v mužské linii (viz Vladivoj nebo Boleslav Chrabrý), ale že musí být současně také nejstarším z rodu (viz Jaromír) (Kosmas II, 13). |
Barbara Krzemieńska: Břetislav I., Čechy a střední Evropa v prvé polovině 11. století, Garamond, Praha 1999, s. 81n, 99.
Z á v ě r : |
Panovníci vyobrazení v jižní polovině 4. pásu
Tabulka 2: dalších osm pražských Přemyslovců | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
Přehledná
tabulka 2 se základními údaji o dalších osmi pražských Přemyslovcích
od Spytihněva II. po Soběslava I. vyobrazených v jižní polovině 4. pásu maleb,
které Kosmas ve Znojemské rotundě již vidět nemohl.
Tato část maleb, Spytihněvem II. počínaje, vznikla až v letech 1131-1134. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V případě Spytihněva II.
[19] ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Symbolika
štítů – platí stejně i pro tabulku 2.
Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000, s. 22. Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě, Jota, Brno 1992, s. 277. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() |
Vratislavův obrácený štít, na lícní straně s puklicí. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zbývá ještě vysvětlit symboliku plného, neděleného štítu s
rozetou. ![]() ![]() V případě Boleslava I. [14] je to kníže Václav a sv. Václav [12, 13], v případě Konráda I. [21] a Soběslava I. [27] je to kníže Vratislav II. s mitrou [20] a král Vratislav I. s korunou a žezlem [26]. Můžeme tedy konstatovat, že J. Zástěra (1990, s. 95) vysvětlil symboliku knížecích štítů, až na některé drobné a nepodstatné detaily, správně. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Plné,
nedělené
štíty.![]() Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava, Brno 1990, s. 95. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Musíme se také zmínit o dvou nejmladších synech Břetislava I., o Jaromírovi a Otovi, i když v rotundě vyobrazeni nejsou, neboť na pražský knížecí stolec neusedli. Jaromír (Gebhard) „mohl v roce 1063 dosáhnout tzv. kanonických let, tj. třicátého roku života“ (B. Krzemieńska 2000, s. 22), a stal se pak v roce 1068 pražským biskupem. Musel se narodit nejpozději v roce 1033, aby podle B. Krzemieńske v roce 1063 mohl dosáhnout kanonického věku 30 let. Konrád I. Brněnský se proto musel narodit nejméně o 1 rok dřív (1032). Nejmladší Ota I. pak zase naopak nejméně o 1 rok později, nejdříve v roce 1034, ale také ne o mnoho později, když v roce 1054 se stal znojemským údělníkem, resp. brněnským spoluúdělníkem s Konrádem I. (k rozdělení západní Moravy na znojemský a brněnský úděl došlo v roce 1092 – viz strana „Denáry moravských údělníků“). | Jaromír
(Gebhard) a Ota I. Sličný. Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000, s. 22. |
Srovnání podoby štítů ve 4. a ve 3. pásu
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Symbolika štítů – pro 3. pás platí jen částečně – 4. pás proto musel vzniknout později. | ||
|
Štíty
panovníků ve 3. pásu maleb. Pouze první Sámo a poslední osmý Mojmír II. mají na svém štítu ozdobný prvek (podoba štítu druhého panovníka je pouze hypotetická). |
|||
Rostislav [06] má štít plný,
nedělený, Svatopluk [07] půlený. Oba štíty jsou ale bez ozdob.
![]() Co se naopak podařilo vysvětlit: Proč se obrácené štíty sv. Václava [13] a Vratislava II. [20] navzájem liší (obr. vpravo), i když znamenají totéž – zdvojení postavy, je vysvětleno na straně: 3. Obrácené štíty nejsou obrácené?, viz tlačítko DOTAZY. |
Obrácené štíty Vác-
lava a Vratislava II. |
|||
Ze srovnání štítů v obou pásech maleb vyplývá, že horní 4. pás je pozdější než spodní 3. pás a je dílem jiných malířů, kteří teprve v tomto pásu symboliku štítů náležitě rozvinuli. Toto zjištění potvrzuje naše již dříve vyslovené závěry o několika etapách výmalby – viz 7. a 8. část. | Malby nevznikly najednou a současně až v roce 1134, vznikaly postupně. |
Vymazané nápisy
V roce 1134, v době „rozmnožení obrazů panovníků“ a „přestavby“ rotundy (v tomto pořadí – viz rytý nápis), malby prvních tří pásů včetně apsidy a severní poloviny 4. pásu pravděpodobně musely být již hotovy, pocházet mohly, jak jsme si řekli, ještě z doby Břetislavovy (s daleko menší pravděpodobností až z doby Vratislava II.), pouze byla vymazána (v průběhu let snad i opakovaně) jména v titulačních páskách, aby nikoho nepohoršovala. | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vymazané nápisy v titulačních páskách. |
A právě chybějící jména by zase zpětně mohla dokazovat, že zde velkomoravští panovníci vyobrazeni byli (a jsou). Pokud by byla ve 3. pásu uvedena pouze jména pražských Přemyslovců (A. Merhautová, B. Krzemieńska, D. Třeštík), která jistě nebyla ani v roce 1134 ani nikdy později žádným státním tajemstvím (srovnej J. Zástěra 1990, s. 162), proč by byla vymazána? Tudíž původně zde musela být uvedena jména jiná. Jména pražských Přemyslovců, počínaje Bořivojem, jak bylo na předchozích stranách dokázáno, mohla být pouze v horním 4. pásu. A jména osmi mytických Přemyslovců (pohanů), od Přemysla po Hostivíta, jejichž vyobrazení si zde představoval A. Friedl (1966, s. 55n), nikdy nemohla být uvedena v křesťanské kapli, pochopitelně ani jejich vyobrazení. V omyl jej uvedl Kosmas (I, 9), který podle 3. pásu znojemských maleb konstruoval svůj přemyslovský mýtus. | Jména
pražských Přemyslovců nebyla žádným státním tajemstvím. Přesto
byla vymazána! Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava, Brno 1990, s. 162. Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě, ODEON, Praha 1966, s. 55n. |
|
P. Černý
(1997, s. 89, pozn. 40): „Za předpokladu, že zobrazení jednotlivých
Přemyslovců byla zde v jejich původní podobě skutečně doprovázena
identifikujícími texty, pak by jejich dnešní téměř úplné vymizení nebylo
vysvětlitelné jinak, než pozdějším, zcela záměrným a systematicky provedeným
vymazáním“. To jistě, ale PROČ?
Tuto otázku si P. Černý na znojemské konferenci v roce 1996 nepoložil, protože by si na ni musel odpovědět,
a to by mohlo být „nebezpečné“. Uděláme to tedy za něj. Odpověď naleznete ZDE. |
Pavel Černý: Zobrazení přemyslovské genea- logie v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě ..., Sborník konference, JMM, Znojmo 1997, s. 89, pozn. 40. | |
Ale musela být vymazána (nebo vůbec neuvedena) i zcela nezávadná jména Přemyslovců ve 4. pásu maleb, aby nebylo možné si jména postav 3. pásu zpětně dovodit. To se podařilo tak dokonale, že ani dnes, po téměř 1000 letech a na přelomu dalšího tisíciletí, si současní badatelé tato jména dovodit nedokážou (nechtějí, nemohou nebo snad nesmí?). | ||
Nepřipouštějí si,
stejně jako tenkrát, že by se mohlo jednat o velkomoravská knížata (jako by před
Bořivojem byli jen mytičtí Přemyslovci – viz D. Třeštík 1997, s.
333, 425, týž 1999, s. 8 – nebo
vzduchoprázdno) a hledají si různé únikové cestičky v podobě moravských
údělníků, následníků trůnu, přemyslovských princů nebo veškerého žijícího členstva přemyslovského
rodu (prostě, aby to vyšlo na počet). V tom případě by tito badatelé museli přistoupit jedním dechem i na to, že „donátorem“, „vedoucím jezdecké družiny“ i „ústřední postavou oráčské scény“ je Boleslav II. (A. Merhautová, B. Krzemieńska, D. Třeštík) nebo některý (šestý v pořadí) z mytických Přemyslovců (J. Mašín, A. Friedl, L. Konečný) či Mojslav (J. Zástěra), protože symbolika ozdobného lemu pláště šestého panovníka v 3. pásu maleb je nezvratná. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Prokázaný
Bořivojův moravský původ někteří
historici ignorují ještě i dnes. Vystačí si s Kosmovými mytickými Přemyslovci. Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců, NLN, Praha 1997, s. 333, 425. Dušan Třeštík: Bratrovrahův syn, mnich Kristián, s. 8. In: Dějiny a současnost 21, č. 6, Praha 1999, s. 6-10. |
Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb s ukázkami pokračuje: |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Pokračování. |
Původnost maleb: přemalba – nikoliv podvrh! Ozdobný lem pláště. Trappův akvarel. Postavy Trappem nezaznamenané. Odborníci odmítají přilbu jako atribut sv. Václava – od Trappova výkladu (1863) žádný výrazný posun. Neznámý kníže s přilbou × neznámý apoštol s klíčem. SARS hrozí vědě. Sv. Václav s plnovousem – příklady vyobrazení. „Promluvit o těch, o nichž se mlčí“. | Odpovědi na
všechny tyto otázky najdete v další části práce. Klikněte ZDE. ![]() |
|
Hypotézy [ L.
Konečný ] [ J. Zástěra ] [ Původ mandlového tvaru štítů | Inspirační zdroje autorů maleb | Biskupské mitry | Zapůjčená ruka | Rotunda vstoupila do třetího tisíciletí ] |
||
[ P. Šimík ] [ 1a • 1b • 2a • 2b • 2c • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 10a • 10b • 10c • 10d • 11 • 12 ] [ Porovnání hypotéz | Systematické utřídění hypotéz | Pohan v církevní stavbě?! | Plášť moravských králů | Svatopluk a Bořivoj byli příbuzní | Bořivojův moravský původ 1 • 2 • 3 | Bořivoj a hrob K1 1 • 2 | Otočené štíty, šišák sv. Václava, pláště knížat | Boleslav I. – kníže a bratrovrah? | Odznak hodnosti Vladislava I.? | Denáry moravských údělníků | Sinajský klášter | Kamenné kříže z Dobšic | Levá, nebo pravá? | Kniha | Náramky knížat | Knížecí štíty | Malby a stavba rotundy 1 a 2 ] |
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno