MALBY ve Znojemské rotundě Obsah referátů a diskusních příspěvků přednesených na odborném semináři 18. 2. 1999 v Brně: PhDr. Jaroslav Zástěra Původ mandlového tvaru štítů |
Seminář 18.2.1999. J. Zástěra – Původ mandlového tvaru štítů. |
|||||||
IKONOGRAFIE MALEB [ Zapůjčená ruka | Biskupské mitry | Odznak hodnosti Vladislava I.? | Otočené štíty, šišák sv. Václava, pláště knížat | Boleslav I. – kníže a bratrovrah? | Původ mandlového tvaru štítů | Denáry moravských údělníků | Inspirační zdroje autorů maleb | Náramky knížat | Malby a stavba rotundy ] | ||||||||
IKONOGRAFIE detailní rozbor: [ Porovnání hypotéz | Systematické
utřídění ] Hypotéza [ J. Zástěry | L. Konečného ] Hypotéza [ P. Šimíka • 1 • 2 • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 11 • 12 ] |
||||||||
Kde vzali malíři Znojemské rotundy vzor pro mandlový tvar štítů, které vymalovali u jednotlivých knížecích postav? Pro možné nejstarší datování maleb v rotundě byly po dlouhou dobu určující normanské štíty mandlového tvaru na koberci z Bayeux (obr.1) pocházejícího z 11. století. | Normanské štíty. | |||||||
|
Obr. 1. Detail koberce z Bayeux (Museum v Bayeux). |
|||||||
Koberec z Bayeux, nazývaný také
tapisérie královny Matyldy (manželky normanského vévody Viléma). Označení
tapisérie není správné, neboť jde ve skutečnosti o výšivku jehlou na plátně (o
rozměrech 0,5 × 70 metrů). Byla provedena v letech 1067-1077 a zavěšovala se ve
velké lodi katedrály v Bayeux o svátcích relikvií. Znázorňuje v padesáti osmi
obrazech dobytí Anglie Vilémem Dobyvatelem (normanská těžká rytířská jízda
porazila dobře vyzbrojené a vycvičené pěší družiny anglosaského krále Harolda). Její líčení historických událostí, značně odlišné od podání dějepisců, není bez zajímavosti. Jsou tu znázorněny všechny náhlé zvraty bitvy u Hastingsu (1066), v níž se Anglie zmocnili francouzští Normané, s bohatými podrobnostmi a průvodními latinskými texty – téměř na způsob kreslených seriálů moderní doby. |
Koberec z Bayeux. | |||||||
Při listování v „Knize o Bibli – Nový zákon“ však nalezl dr. Zástěra na straně 150 ilustraci zpodobňující reliéf římského setníka z 2. století. Tento výjev jakoby z oka vypadl znojemským malbám: stojící postava v plášti držící v jedné ruce kopí a v druhé ruce štít mandlového tvaru (obr. 2). | ||||||||
|
Obr. 2. Reliéf římského setníka z 2. století s kopím a štítem mandlového tvaru. Vyobrazení pochází z publikace „Kniha o Bibli – Nový zákon“, s. 150, Albatros 1991, převzaté z francouzského nakladatelství Gallimard, Paříž 1990. |
|||||||
Tímto zjištěním se posouvá hranice pro datování
možného vzniku 3. pásu maleb, daná dosud datem zhotovení koberce z Bayeux, o několik
století zpět. Není proto vyloučeno, že výmalba prvního (drapérie), druhého
(mariánský cyklus) i třetího pásu maleb (tzv. „Přemyslovská scéna“ a prvních
8 panovníků včetně tzv. „donátorů“ v triumfálním oblouku) opravdu
mohla vzniknout již v druhé polovině 9. století po příchodu
věrozvěstů Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu, jak ve své hypotéze předpokládá
dr. Zástěra (J. Zástěra: Původ péřové koruny 1984). Pro dokreslení toho, že tento typ štítu byl na našem území běžný, uvádím ještě kamenný reliéf řadového pěšího bojovníka (obr. 3) z doby, kdy Vratislav II. podporoval Jindřicha IV. v jeho zápase s papežem Řehořem VII. Císař v tomto zápase přes pokoření v Canosse nakonec zvítězil, takže mohl svého spojence odměnit královskou korunou. Do této doby spadá vytvoření iluminovaného Vyšehradského kodexu, který také obsahuje vyobrazení mandlového tvaru štítů (obr. 4a, b, c). |
Třetí pás maleb. | |||||||
|
Obr. 3. Řadový pěší bojovník z doby, kdy Vratislav II. podporoval Jindřicha IV. Josef Žemlička: |
|
Obr. 4a. Vyšehradský kodex: Korunování trním, Ukřižování, Kladení do hrobu, fol. 42r (r. 1085). |
|||||||||
Vyšehradský kodex – slavný evangelistář, vytvořený pro korunovaci Vratislava II. dne 15. června 1085, nazývaný proto též Korunovačním evangelistářem. Tento velký kodex rozměrů 340×415 mm o 108 pergamenových listech ve středověké, nikoliv však původní, vazbě je poměrně bohatě iluminován. Kromě strany s obrazy čtyř evangelistů a třemi stranami s polopostavami Kristových předků v kosočtverečných polích nebo medailonech obsahuje čtyři starozákonní předobrazy Kristova příchodu a na třicet obrazů z Nového zákona, buď rozvržených do dvou až tří horizontálních pásů na stránce, anebo celostránkových. Do jedné z jeho iniciál je vkomponována postava trůnícího sv. Václava, do jiných symboly evangelistů. Některé ornamentální iniciály, tvořené rozvilinami a průplety, jsou oživeny dračímí monstry, maskami nebo květy. výtvarně hodnotné jsou rovněž malované rámy objímající každou stránku textu. | Obr. 4b, 4c. Vyšehradský kodex: Detail římských strážců se štíty u Kristova hrobu ze spodní části fol. 42r – Kladení do hrobu (r. 1085). Karel Stejskal: Vyšehradský kodex a jeho místo v ottónském umění, In: Královský Vyšehrad, sborník, Praha 1992. |
|||||||||
|
Obr. 5. Detail bronzových dveří katedrály v Novgorodě (1152–1156). |
|||||||||
Na obr. 5 potom detail z bronzových
dveří katedrály v Novgorodě (dílo magdeburských kovolitců z let 1152 až 1156)
zobrazující ve scéně Kristova žalářování sveřepé strážce v
těžkém odění se štíty mandlového tvaru s puklicí stojící na
kamenném opevnění západního typu. S dalšími příklady použití štítů mandlového tvaru se můžeme setkat v západní Evropě (obr. 6), ale také přímo u byzantského vojska (obr. 7). |
Další výskyt mandlového tvaru štítů. | |||||||||
|
Obr. 6. Vizigótský král, přemožitel Svébů. V 5. století založili Vizigóti království v Akvitánii. Slonovinová řezba z 11. století. Archeologické muzeum, Madrid. |
|||||||||
|
Obr. 7. Boj mezi Byzantinci a Araby. Arabové stanuli pod praporcem své víry dvakrát před branami Konstantinopolu (677 a 717). Nikdy však město nedobyli. Časové zařazení zdroj neuvádí. Národní knihovna, Madrid. |
|||||||||
Závěr. | ||||||||||
IKONOGRAFIE MALEB [ Zapůjčená ruka | Biskupské mitry | Odznak hodnosti Vladislava I.? | Otočené štíty, šišák sv. Václava, pláště knížat | Boleslav I. – kníže a bratrovrah? | Původ mandlového tvaru štítů | Denáry moravských údělníků | Inspirační zdroje autorů maleb | Náramky knížat | Malby a stavba rotundy ] | ||||||||||
IKONOGRAFIE detailní rozbor: [ Porovnání hypotéz | Systematické
utřídění ] Hypotéza [ J. Zástěry | L. Konečného ] Hypotéza [ P. Šimíka • 1 • 2 • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 11 • 12 ] |
||||||||||
S použitím diskusního příspěvku PhDr. J. Zástěry předneseného na semináři Malby ve Znojemské rotundě 18. února 1999 na PdF MU Brno, volně zpracoval a doplnil Petr Šimík. Obr. 3 a 5 převzaty z publikace J. Žemlička: Čechy v době knížecí, Praha 1997, s. 105, 145.
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno