IKONOGRAFIE 4. pásu maleb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem: Petr Šimík Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí pláště • 1. část: Obrácené štíty • 2. část: Přilba sv. Václava • 3. část: Knížecí pláště • |
Otočené štíty,
šišák sv. Václava, knížecí pláště. Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem. 1. část |
|||||
LEGENDA: čísla v hranatých závorkách označují pro snadnější orientaci pořadí jednotlivých knížecích postav. Ve třetím pásu maleb, za tzv. „Přemyslovskou scénou“, 8 postav v plášti [01-08], které pokračují ve čtvrtém pásu devíti postavami bez pláště [09-17] a deseti postavami v plášti [18-27]. Postava s pořadovým číslem [26] s korunou a žezlem je jedinou postavou, na jejímž určení se shoduje zatím většina hypotéz – král Vratislav I. (dle O. Votočka Přemysl Otakar I.). Literaturu, na niž se tato práce odvolává, najdete přehledně zpracovánu v abecedním uspořádání dle jednotlivých autorů pod tlačítkem PUBLIKACE. Číslování denárů dle katalogu J. Šmerdy: Denáry české a moravské, Brno 1996. | Čísla v hranatých závorkách. | |||||
„Problematikou maleb ve Znojemské rotundě se během
posledních 170 let zabývalo mnoho vědců. Z našich to byl především Antonín Friedl
v publikaci Přemyslovci ve Znojmě (1966), která téměř vyčerpávajícím
způsobem řešila také ikonografii jak mariánského cyklu, tak především cyklu
přemyslovského. Druhou významnou prací byla kniha Jiřího Mašína Románská
nástěnná malba v Čechách a na Moravě (1954), v níž se Mašín, mimo jiné,
zabývá rovněž řešením ikonografie znojemských maleb. Ani Friedlovi, ani Mašínovi
se však nepodařilo identifikovat jednotlivé postavy přemyslovského cyklu, mimo
Přemysla Oráče a krále Vratislava II., i když především Friedl se již téměř
dotýkal jejich vysvětlení.“ Takto Jaroslav Zástěra uvádí II. kapitolu své publikace „Původ péřové koruny – postavy panovníků na českých a moravských denárech“ (1986). Zde na základě podrobného studia maleb vypočítává jména devatenácti pražských přemyslovských panovníků ve 4. pásu zobrazených: |
Úvod. J. Zástěra: Původ péřové koruny, Znojmo 1986, kap. II.: Analýza čtvrtého pásu a určení knížat, s. 3-4. |
|||||
|
||||||
Na výše uvedenou publikaci J. Zástěry: Původ péřové koruny (1986) reagoval D. Třeštík článkem: Objevy ve Znojmě (1987; 2000), ve kterém se snaží ikonografii 4. pásu maleb podle hypotézy J. Zástěry vyvrátit. Bude proto zajímavé a jistě i poučné si oba texty položit vedle sebe a ověřit si tak, nakolik se mu to podařilo: | D. Třeštík: Objevy ve Znojmě, Praha 1987; Praha 2000. |
|
Otočené štíty? J. Zástěra: Původ péřové koruny, kap. II.: Analýza čtvrtého pásu a určení knížat, s. 4, Znojmo 1986. D. Třeštík: Objevy ve Znojmě, s. 552, resp. 71. In: ČsČH XXXV-4, s. 548-576, Praha 1987, resp. in: A. Merhautová-B. Krzemieńska-D. Třeštík: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě, Praha 2000, s. 67-108. |
|||||||||||||||||
Jak to tedy s těmi štíty vlastně je? Jsou otočené nebo nejsou obráceny? Prohlédněme si je, jak nám to radí D. Třeštík: | Otočené?
Neobráceny? |
|||||||||||||||||
|
Obr. 1. Druhá postava bez pláště Spytihněv [10]. Obr. 2. Pátá postava bez pláště sv. Václav [13]. Obr. 3. Třetí postava v plášti Vratislav II. [20]. Detaily štítů se šikmými pruhy ze 4. pásu maleb. |
|||||||||||||||||
Na obrázcích 1, 2 a 3 vidíme namalovány tři navzájem
podobné štíty se šikmými pruhy. Při bližší prohlídce můžeme vidět, že druhý
a třetí štít se od prvního zásadně liší. Na prvním štítu vidíme pouze na
lícní straně namalované široké tmavé pruhy. Na dalších dvou však světlé
šikmé pásky tmavě konturované – mírně esovitě prohnuté – představující
patrně kožené řemeny na rubové straně,
za něž je možné štít držet (obr. 2) a které překrývají střední
svislou zvýrazněnou linii
dělící štít na dvě poloviny. A. Friedl popisuje tyto dva štíty poněkud jinak: „Druhý a třetí mistr, kteří malovali pořadí třetí (4. pás – pozn. aut.), ve snaze po variaci motivu štítů podali štít ve dvou případech z pohledu na jeho zadní stranu. Dokonce dovedli, celkem se zdarem přesto však schematicky, malířsky znázornit jeho konstrukci. Byla to dřevěná kostra obvodu, kolmé osy a příčných břeven (?). Dokonce třetí malíř, jehož dílem je řada panovníků bez pláště, dovedl jednoho z nich na obraze vylíčit tak, jako by držel štít, zadní stranou obrácený k divákovi, podpírající za příčné břevno (?) jeho konstrukci. Vynikla tím všechna mechanika a fysiologie pohybu, kterou musel každý štítonoš vynaložit, aby nesl svůj štít“. A dále: „... nejde tu o tendenci naturalisticky deskriptivní, nýbrž zevšeobecňovací, typisační“. Až na ona „příčná břevna“ lze s Friedlovým popisem souhlasit. Je ale také možné, že zde užil v heraldice běžného termínu a jednalo by se pak o „břevna pošikem“ (M. Buben 1997, obr. 7 na s. 18). |
Kožené řemeny na rubové straně štítů.
Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Praha 1966, s. 63.
Milan Buben: Encyklopedie heraldiky. Praha 1997, s. 18. |
|||||||||||||||||
Poznámka: Jako důkaz uvádím citaci z práce O. Votočka, který se rovněž podílel na průzkumech při Fišerově restauraci v letech 1947-49, tu část, kde hovoří o panovnících bez pláště ve 4. pásu maleb: „... jeden z nich, v levici štít obrácený vnitřní stranou se řemením k divákovi, má na hlavě přilbu ...“ – (O. Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě. In: Zprávy Památkové péče, ročník IX, Praha 1949, s. 125). | Otakar Votoček (1949) | |||||||||||||||||
|
Obr. 4. Pátá postava bez pláště sv. Václav [13]. Detail ruky z obr. 2 přidržující štít za řemen na rubové straně. Mořic Trapp (1862) |
|||||||||||||||||
Opravdu stačí si tento detail prohlédnout – zejména
prsty zasunuté pod horní řemen, aby bylo jasné, že štít na obr. 2
je obrácený i když nemá kovová držadla. Autor maleb patrně
netušil, že je bude D. Třeštík vyžadovat. Vždyť ani u skutečných
štítů nebyla kovová držadla nezbytná, i když se u některých typů
vyskytovat mohla. Ostatně kovová držadla štítu podle D. Třeštíka
údajně nalezená v hrobě č. 93 ve svatojiřské bazilice
nejsou nic jiného než držadla rakve či jejího víka. Malby v rotundě nejsou technický výkres, podle něhož by bylo možné zhotovit přesnou repliku štítu, ale o umělecké dílo. A protože „identický prvek musíme přece vykládat identicky“ (D. Třeštík: Znojemská odhalení podruhé, 1984, s. 381), musí být i štít na obr. 3 obrácený. Jak jsme si právě ukázali, nejsou obrácené štíty s řemením „očividným omylem“ M. Trappa, O. Votočka, A. Friedla, J. Zástěry a dalších, jak tvrdí D. Třeštík (Objevy ve Znojmě, 1987, s. 553; 2000, s. 73), mýlí se tedy „očividně“ D. Třeštík. S jiným podobným „důkazem“ (?) přišla již v roce 1983 A. Merhautová: „Tato poslední restaurace nepotvrdila ... ani otočené štíty u některých postav, jak to předpokládal A. Friedl (jde jen o odlišnou výzdobu štítů) ...“. (A. Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského cyklu, 1983, s. 24, pozn. 2). Věta, která má vypadat (rádoby) učeně, odborně a vědecky, je ale ve skutečnosti naprosto nesmyslná. Jako kdyby restaurace mohla potvrdit nebo vyvrátit něco, co je otázkou výkladu. Stejně tak bychom mohli říci, že restaurace nepotvrdila krále Vratislava (jde jen o odlišně podaného knížete)! Co z toho vyplývá pro ikonografii postav 4. pásu maleb? J. Zástěra se domnívá, že tyto obrácené štíty jsou znakem knížete zobrazeného 2×, jakoby vždy v jiné kvalitě, což bychom mohli připodobnit averzu a reverzu téže mince; ostatně právě na reverzu mincí nalézáme jméno sv. Václava již od dob Jaromírových (J. Šmerda 1996, č. 102, 103), od nástupu knížete Oldřicha se zde objevuje i jeho vyobrazení (J. Šmerda 1996, č. 134 ad.). Spojitost je zřejmá: obrácený štít (revers) – obrácená mince (revers) – sv. Václav. Jedná se v prvním případě o pátou postavu bez pláště s obráceným štítem a s vojenskou přilbou – šišákem na hlavě (sv. Václav) [13] – jde o druhé zobrazení předchozí čtvrté postavy bez pláště (kníže Václav) [12]. Ve druhém případě byla symbolika obráceného štítu pro dvojí vyobrazení téhož panovníka zvolena u Vratislava II. Jedná se o třetí postavu v plášti s obráceným štítem a s nízkou biskupskou mitrou na hlavě (kníže Vratislav II.) [20] – podruhé zobrazen jako devátý panovník v plášti (král Vratislav I.) [26] na čestném místě proti apsidě – viz také „Biskupské mitry“. |
Význam otočených štítů. Obrácené štíty jsou znakem panovníka zobrazeného 2×.
A. Merhautová: „restaurace
nepotvrdila ani otočené štíty“; |
|||||||||||||||||
|
Důkaz. Třetí postava v plášti kníže Vratislav II. [20] s obráceným štítem a devátá postava v plášti král Vratislav I. [26] s korunou a žezlem. Detaily panovníků ze 4. pásu maleb. Jedná se o tutéž osobu, což dokazuje nejen stejná barva pláště a jeho lemu, ale i stejné gesto rukou a pozice prstů držících kopí, resp. žezlo, a štít. |
|||||||||||||||||
Poznámka: Že se jedná o téhož
panovníka, dokazují, kromě stejného pláště a jeho lemu, gest rukou a pozic prstů,
i pokrývky hlavy obou postav. U první z nich nízká biskupská mitra
(J. Žemlička 1997, s. 87) jednoznačně určuje knížete Vratislava II. [20], u druhé královská
koruna krále Vratislava I. [26]. Proto obrácený štít knížete Vratislava II.
[20] nás upozorňuje, že tato postava je v rotundě vyobrazena dvakrát. Jednou na svém
místě v chronologické řadě panovníků jako kníže s nízkou
biskupskou mitrou, podruhé – s královskými insigniemi (královský
titul získal až po 24 letech knížecí vlády) –
vyčleněna z této řady na čestné místo proti vstupu do apsidy vedle svého syna
Soběslava I., zadavatele domalby rotundy. Podobně je tomu i v případě knížete Václava [12] a sv. Václava [13]. Jednou je vyobrazen jako kníže na čestném místě nad vstupními dveřmi do rotundy, podruhé s obráceným štítem jako sv. Václav v přilbě (protože světcem se stal až po skončení světské vlády). |
Josef
Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198), 1997, s. 87. |
|||||||||||||||||
Můžeme tedy dát za pravdu A. Friedlovi a J.
Zástěrovi – štíty na obr. 2 a 3 patřící
sv. Václavovi [13] a knížeti Vratislavovi II. [20] jsou opravdu obrácené
a znamenají zdvojení postavy. Později se k tomu ještě vrátíme. Následuje 2. část: |
Šišák sv. Václava |
2. část: Šišák sv. Václava. |
|||||
• 1. část: Obrácené štíty • 2. část: Přilba sv. Václava • 3. část: Knížecí pláště • |
||||||
[ Plášť moravských králů | Zapůjčená ruka | Biskupské mitry | Odznak hodnosti Vladislava I.? | Otočené štíty, šišák sv. Václava, pláště knížat | Boleslav I. – kníže a bratrovrah? | Původ mandlového tvaru štítů | Denáry moravských údělníků | Kniha | Inspirační zdroje autorů maleb | Náramky knížat | Malby a stavba rotundy 1 a 2 ] | ||||||
Hypotézy [ J. Zástěra | L.
Konečný ] [ P. Šimík • 1a • 1b • 2a • 2b • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 10a • 10b • 10c • 10d • 11 • 12 ] [ Pohan v církevní stavbě?! | Porovnání hypotéz | Systematické utřídění hypotéz ] |
S použitím diskusního příspěvku PhDr. J. Zástěry, předneseného na
semináři Malby ve Znojemské rotundě 18. února 1999 na PdF MU Brno, publikace
Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny, Znojmo 1986, Jaroslav
Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava, Brno 1990 a článku Dušan Třeštík:
Objevy ve Znojmě, ČsČH, XXXV-4, s. 548-576, Praha 1987, volně zpracoval a doplnil
Petr Šimík. Použitá literatura: Mořic Trapp: Nástěnné malby kaple (pohanského chrámu) markrabského hradu ve Znojmě, Brno 1862, Otakar Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě, in: Zprávy Památkové péče, ročník IX, Praha 1949, Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě, Praha 1966, Miloš Šolle: Od úsvitu křesťanství k sv. Vojtěchu, Praha 1996, s. 142-143, Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců, Praha 1997, s. 128, Pavel Černý: Zobrazení přemyslovské genealogie v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě a některé aspekty její interpretace, Sborník, Znojmo 1997, s. 91, Lubomír Konečný: Ikonografická problematika románské výmalby znojemské rotundy, Sborník, Znojmo 1997, s. 66, Tomáš Krejčík: Ikonografie moravských denárů, in: Denárová měna na Moravě, Sborník prací z III. numismatického symposia 1979, Brno 1986, s. 369-378, Josef Žemlička: Čechy v době knížecí, Praha 1997, s. 84-87, 125, 226, 349, 382-383, 487 pozn. 18, Jan Šmerda: Denáry české a moravské, Brno 1996, Josef Ehm: Josef Václav Myslbek, Praha 1954, s. 53, Zora Dvořáková: Josef Václav Myslbek, Praha 1979, s. 213, Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Románské umění v Čechách a na Moravě, Praha 1983, s. 34, 96 a 146, Pavel Spunar: Kultura českého středověku, Praha 1987, s. 130-131, obr. 58, Anežka Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského cyklu, in: Umění XXXI, Praha 1983, Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve Znojemské rotundě, Ostrava 1985, Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští Přemyslovci ve Znojemské rotundě, Praha 2000. |
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno