![]() maleb ve Znojemské rotundě Vzájemné porovnání hypotéz a identifikace postav panovníků jednotlivými badateli: A. Friedl (1966), A. Merhautová (1983), B. Krzemieńska (1985), J. Zástěra (1986), L. Konečný (1997), P. Šimík (1999, 2000). Porovnání hypotéz vzniklých po roce 1960 |
![]() ![]() ![]() ![]() |
IKONOGRAFIE – vzájemné porovnání hypotéz a identifikace postav panovníků jednotlivými autory. |
• Schéma lodě rotundy • Úvod
• |
VDZKČ (Velké dějiny zemí Koruny české 1999, I. sv.) | |
![]() SCHÉMA: Pohled od podlahy vzhůru do kupole lodě rotundy, proto je orientace světových stran (Z-V) zrcadlově převrácená. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
SCHÉMA lodě rotundy. LEGENDA 3. pás maleb: A, B, C, D – postavy z tzv. „Přemyslovské scény“ a „fundátoři“ po obou stranách vítězného oblouku; S1, S2, S3 – stromy života; 01 až 08 – osm knížat v plášti; 4. pás maleb: 09 až 17 – devět knížat bez pláště; 13 – sv. Václav v přilbě; 18 až 27 – deset knížat v plášti; 19 a 20 – panovníci s nízkou biskupskou mitrou; 26 – král Vratislav I. Malé kroužky mezi jmény evangelistů jsou ohnivá kola cherubínů. Čárkovaně naznačeno chybějící kolo. |
Vzájemné porovnání hypotéz A.
Friedla (1966), A. Merhautové (1983), B. Krzemieńské (1985), J. Zástěry (1986),
L. Konečného (1997) a P. Šimíka
(1999). Kliknete-li na jméno autora získáte stručný obsah jeho hypotézy uvedený na straně „Chronologické uspořádání hypotéz“. Detailnější zpracování zde: J. Zástěra (1986), L. Konečný (1999), P. Šimík (1999).
• Schéma lodě rotundy • Úvod • |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Úvodní informace. |
1. část: tzv. „Přemyslovská scéna“
1. ČÁST – tzv. „Přemyslovská scéna“ (skupina a, b) ve 3. pásu maleb. | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sk | Friedl | Merhautová | Krzemieńska | Zástěra | Konečný | Šimík |
(a) | Libušino poselstvo k Přemyslovi |
Libušino poselstvo k Přemyslovi |
Libušino poselstvo k Přemyslovi |
příjezd aktérů založení města na místo určení, kněžna Libuše ukazuje zpět na donátorku |
příjezd knížecí- ho ženicha k očekávající nevěstě (pos- lední postavě oráčské scény) |
uvedení
Kons- tantina a Meto- děje králem Ro- stislavem a je- ho manželkou na Moravu |
(b) | povolání pohana Přemysla- Oráče od pluhu na knížecí stolec |
povolání pohana Přemysla- Oráče od pluhu na knížecí stolec |
povolání pohana Přemysla- Oráče od pluhu na knížecí stolec |
založení Znojma králem Sámem a biskupem sv. Amandem; zcela vpravo kněžna Libuše s diadémem |
pohan Přemysl mezi posly při intro- nizačním cere- moniálu navlé- kání pláště jako svatební a panovnické insignie; zcela vpravo očeká- vající nevěsta (Kosmas jí poz- ději dal jméno Libuše) |
založení vlastní moravské zem- ské církve, založení moc- né dynastie Přemyslovců, zavedení slo- slovanské litur- gie králem Rostislavem, Konstantinem a Metodějem; zcela vpravo Rostislavova manželka s od- znakem jeho královského titulu v rukou |
(a) První část tzv. „Přemyslovské scény“: čtyřčlenná
jezdecká družina (z toho nejméně dvě postavy v plášti). (b) Druhá část tzv. „Přemyslovské scény“: oráčská scéna – trojice u pluhu v plášti a kněžna s diadémem (bez pláště) – opět čtyři osoby. Obě vyobrazení spojuje jeden společný prvek – stejný vzor na ozdobném lemu pláště – (a) vedoucího jezdecké družiny [A], (b) oráče – ústřední postavy oráčské scény [A]. Naprosto stejný prvek můžeme identifikovat i na lemu pláště 6. panovníka [06] ve 3. pásu maleb (viz 2. část) a na lemu pláště fundátorského páru [A, B] v části (c, d) (viz 3. část). |
Stejný vzor na lemech
plášťů:![]() ![]() |
2. část: 3. PÁS MALEB – osm panovníků v plášti
2. ČÁST – 8 panovníků v plášti ve 3. pásu maleb [01-08]. | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Poř | Friedl | Merhautová | Krzemieńska | Zástěra | Konečný | Šimík |
[01] | Přemysl | Bořivoj | Bořivoj | Sámo | Knížata Přemyslova rodu – mytičtí potomci Přemysla-Oráče |
Sámo |
[02] | Nezamysl | Spytihněv | Spytihněv | Svatoslav | ??? | |
[03] | Mnata | Vratislav | Vratislav | Vitislav | ??? | |
[04] | Vojen | Václav | Václav sv. | Heriman | ??? | |
[05] | Vnislav | Boleslav I. | Boleslav I. | Spytimír | Mojmír I. | |
[06] | Křesomysl | Boleslav II. | Boleslav II. | Mojslav | Rostislav | |
[07] | Neklan | Boleslav III. | Boleslav III. | Mojmír I. | Svatopluk | |
[08] | Hostivít | Jaromír | Vladivoj | Rostislav | Mojmír II. |
Poznámka: U panovníků [01, 03, 04, 07] identifikovány na rukou náramky s motivem ležatých moravských křížků (svatoondřejský kříž). Panovník [06] má stejný vzor (viz obr. vpravo) na ozdobném lemu pláště jako (a) vedoucí skupiny jezdců [A] i jako (b) ústřední postava oráčské scény [A] (viz 1. část) a jako (c, d) oba fundátoři [A, B] (viz 3. část). Praporec na kopí následující postavy [07] směřuje vzhůru. Postavy v tomto 3. pásu (2. sk.) jsou o 35 cm vyšší, než postavy ve 4. pásu maleb (4. sk.) a (5. sk.). | Vzor na
lemu
pláště 6. knížete:![]() |
3. část: fundátoři
3. ČÁST – (skupina c, d) fundátorský pár ve 3. pásu maleb [A, B]. | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sk | Friedl | Merhautová | Krzemieńska | Zástěra | Konečný | Šimík |
(c) | Konrád II. Znojemský |
Konrád II. Znojemský |
Konrád II. Znojemský |
král Rostislav, zakladatel rotundy |
Konrád I. Brněnský |
král Rostislav, zakladatel Metodějova arcibiskupství |
(d) | Marie Srbská, jeho manželka |
Marie Srbská, jeho manželka |
Marie Srbská, jeho manželka |
kněžna Libuše | Wirpirk*) (z Tenglingu?), jeho manželka |
jeho manželka, (snad) dalmat- ská kněžna Miloslava**, symbolizuje moravskou církev |
(c) Fundátor v plášti s modelem kostela v rukou po levé
straně vítězného oblouku. (d) Fundátorka v plášti s mešním pohárem v rukou po pravé straně vítězného oblouku. Obě vyobrazení spojuje jeden společný prvek – stejný vzor na ozdobném lemu pláště – totožný s lemem pláště (a) vedoucího jezdecké družiny, (b) oráče – ústřední postavy oráčské scény (viz 1. část). Naprosto stejný prvek jsme identifikovali již také na lemu pláště 6. panovníka ve 3. pásu maleb (viz 2. část). |
Stejný vzor na lemech
plášťů:![]() ![]() |
|
*) M. Bláhová–Jan Frolík–Naďa Profantová: VDZKČ I.
sv., 1999, s. 742. **) L. E. Havlík: Kronika o Velké Moravě, 1992, s. 94. |
4. část: 4. PÁS MALEB – devět panovníků bez pláště
4. ČÁST – 9 panovníků bez pláště ve 4. pásu maleb [09-17]. | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Poř | Friedl | Merhautová | Krzemieńska | Zástěra | Konečný | Šimík |
[09] | Konrád st. Zn. | Neidentifi- kovatelní moravští Přemyslovci |
Břetislav | Bořivoj | Veškeré žijící členstvo přemyslov- ského pokolení (v době vzniku maleb: 1091, 1092, nebo později) |
Bořivoj |
[10] | Oldřich Br. | Vratislav II. | Spytihněv | Spytihněv | ||
[11] | Liutold | Konrád I. Br. | Vratislav | Vratislav | ||
[12] | Oldřich ml. (?) | Ota I. Sličný | Václav | Václav | ||
[13] | Neidentifi- kovatelní moravští Přemyslovci |
Oldřich Br. | Václav svatý | Václav svatý | ||
[14] | Litold Zn. | Boleslav I. | Boleslav I. | |||
[15] | Ota II. Černý | Boleslav II. | Boleslav II. | |||
[16] | Svatopluk Ol. | Boleslav III. | Boleslav III. | |||
[17] | Václav Ol. | Oldřich | Oldřich |
Poznámka: Pátý panovník bez pláště [13] jako jediný má na hlavě přilbu a v levé ruce obrácený štít. Praporec na jeho kopí směřuje vzhůru. Následující postava [14], opět jako jediná v celých malbách, má kopí s praporcem skloněné před tělem šikmo napříč, horním koncem směřující k předchozí postavě [13]. Je tím patrně decentně naznačen známý příběh bratrovraždy. Václav je tu vyobrazen dvakrát, jednou jako kníže [12], podruhé jako světec [13]. |
5. část: 4. PÁS MALEB – deset panovníků v plášti
5. ČÁST – 10 panovníků v plášti ve 4. pásu maleb [18-27]. | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Poř | Friedl | Merhautová | Krzemieńska | Zástěra | Konečný | Šimík |
[18] | Bořivoj | Oldřich | Jaromír | Břetislav | Václav svatý | Břetislav |
[19] | Spytihněv | Břetislav | Oldřich | Spytihněv II. | Boleslav I. | Spytihněv II. |
[20] | Vratislav | Spytihněv II. | Břetislav | Vratislav II.**) | Boleslav II. | Vratislav II.**) |
[21] | sv. Václav | Konrád I. Br. | Spytihněv II. | Konrád I. Br. | Boleslav III. | Konrád I. Br. |
[22] | Boleslav II. | Břetislav II. | Konrád I. Br. | Břetislav II. | Jaromír | Břetislav II. |
[23] | Oldřich | Bořivoj II. | Břetislav II. | Bořivoj II. | Oldřich | Bořivoj II. |
[24] | Břetislav | Svatopluk Ol. | Bořivoj II. | Svatopluk Ol. | Břetislav | Svatopluk Ol. |
[25] | Spytihněv II. | Vladislav I. | Svatopluk Ol. | Vladislav I. | Spytihněv II. | Vladislav I. |
[26] | Vratislav I. král | Vratislav I. král | Vratislav I. král | Vratislav I. král | Vratislav I. král | Vratislav I. král |
[27] | Břetislav II.*) | Soběslav I. | Vladislav I. | Soběslav I. | Konrád I. Br. | Soběslav I. |
*)
Na tomto místě A. Friedl vedle Břetislava II. připouští i Vladislava I. nebo Soběslava
I. Z posloupnosti pražských Přemyslovců vynechává ty, jejichž vládu „stavebník pokládal za efemerní“. **) Vratislav je vyobrazený dvakrát, jednou jako kníže s mitrou [20], podruhé jako král [26]. Poznámka: Praporce na kopí prvních dvou postav [18, 19] směřují vzhůru. Třetí postava v plášti [20] má v levé ruce opět obrácený štít (podobně jako [13]). Na hlavách druhé a třetí postavy [19, 20] lze identifikovat nízké biskupské mitry. Podobnou pokrývku hlavy lze rozeznat i u postavy [25]. Praporce postav [22] a [23] se navzájem překrývají. Jedinou figurou, na které se shodují všechny hypotézy, je postava s královskými atributy korunou a žezlem – první český král Vratislav I. [26], jako kníže ovšem II. [20]. |
||
U hypotéz A. Friedla, A. Merhautové, B. Krzemieńské a L. Konečného je pořadí skupin panovníků jiné: 2 – 5 – 4. Tzn., že podle nich skupina panovníků bez pláště (4) následuje až za oběma skupinami panovníků v pláštích (2) a (5), takže na figuru [08] navazuje figura [18] a na figuru [27] figura [09] – viz schéma. |
6. část: Předpokládaná doba vzniku maleb
6. ČÁST – Předpokládaná doba vzniku (pře)maleb a jejich iniciátor. | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Poř | Friedl | Merhautová | Krzemieńska | Zástěra | Konečný | Šimík |
(1) | Veškeré malby vznikly najednou a současně v roce 1134 z iniciativy Konráda II. Znojemského [01 až 27] |
Veškeré malby vznikly najednou a současně v roce 1134 z iniciativy Konráda II. Znojemského [01 až 27] |
Veškeré malby vznikly najednou a současně v roce 1134 z iniciativy Konráda II. Znojemského [01 až 27] |
I. etapa: 869-870 Rostislav [vše po 3. pás vč.] |
Veškeré malby vznikly najednou a současně v roce 1091, resp. 1092 z iniciativy Konráda I. Brněnského, realizace mohla být i dílem jeho potomků [01 až 27] |
I. etapa: 1020-1034 Břetislav I. [celá rotunda] |
(2) | II. etapa: 1134 Konrád II. Znojemský po zaklenutí lodi rotundy doplněn 4. pás [09 až 27] a malby v kupoli |
II. etapa: 1035-1055 Břetislav I. [09 až 18] |
||||
(3) | III. etapa: 1131-1134 Soběslav I., Jindřich Zdík ? [19 až 27] |
Poznámka: Znojemský hradní kostel (rotunda Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny) patřil od roku 1131 olomouckému biskupovi Jindřichu Zdíkovi (VDZKČ I., 1999, s. 534). Podle hypotézy P. Šimíka byla rotunda zaklenutá již za Břetislava a celá vymalovaná včetně kupole. V dalších dvou etapách byl postupně přemalován jen 4. pás postavami pražských Přemyslovců [09-18] (II. etapa) a [19-27] (III. etapa). | ||
|
Pořadí pražských panovníků podle Kosmovy kroniky (1125)
Pořadí pražských panovníků podle VDZKČ (1999)
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české (VDZKČ), I. sv., Praha 1999, s. 740 – přílohy: Knížata a králové čeští do roku 1140. Velkomoravská knížata a krále přehledné tabulky velkoryse pomíjejí, stejně jako arcibiskupa Metoděje a první moravské biskupy a rovněž tak rodokmen Mojmírovců!? Vše začíná až Bořivojem a prvním pražským biskupem Dětmarem!? Vědeckou redakci totiž prováděl PhDr. Dušan Třeštík, CSc., pracovník Historického ústavu AV ČR a člen Vědecké rady AV ČR. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Velké dějiny „jen“ Čechů? Moravané ostrouhali mrkvičku? |
VDZKČ 1. ČÁST: 867-1003
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
VDZKČ – I./1 Knížata a králové čeští do roku 1140 – 1. ČÁST. |
VDZKČ 2. ČÁST: 1003-1061
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
VDZKČ – I./2 Knížata a králové čeští do roku 1140 – 2. ČÁST. |
VDZKČ 3. ČÁST: 1061-1140
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
VDZKČ – I./3 Knížata a králové čeští do roku 1140 – 3. ČÁST. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poznámka: Vynecháme-li moravského krále Svatopluka [02] a polského Boleslava Chrabrého [11], je pak Soběslav I. devatenáctým panovníkem Čechů, jak se sám počítá ve své listině z roku 1130. Na malbách ve Znojmě jsou oproti Soběslavově listině vynecháni ještě Jaromír [09] a polský Vladivoj [10] (to ovšem Soběslav I. nemohl ovlivnit, ty vynechal již Břetislav I.), zatímco Václav a Vratislav II. jsou zdvojeni. Poslední vyobrazený Soběslav I. tak nadále zůstává devatenáctý. Pro úplnost bychom se měli zmínit také o regentské vládě kněžny Drahomíry (921-922), vdově po Vratislavovi I., i když na malbách zachycena není. |
Porovnání hypotéz: • Schéma rotundy • Úvod • • 1. část • 2. část • 3. část • 4. část • 5. část • 6. část • • Kosmas • • VDZKČ • VDZKČ-1 • VDZKČ-2 • VDZKČ-3 • |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Závěr.
VDZKČ (Velké dějiny |
|
||
Roztřídění
jednotlivých hypotéz vzniklých po roce 1950 do skupin se stejnými nebo
podobnými prvky podle tří základních rozlišovacích klíčů: 1)
kterou postavou začíná 4. pás maleb |
||
Jiří
Mašín (1954), Antonín Friedl (1966), |
Systematické
utřídění vlevo uvedených hypotéz. Klikněte ZDE. ![]() |
|
Chronologický
přehled hypotéz od roku 1820 1. část (1820-1945) • 2. část (1946-1990) • 3. část (1991-dnes) |
||
Hypotézy [ J. Zástěra | L.
Konečný ] [ P. Šimík • 1a • 1b • 2a • 2b • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 10a • 10b • 10c • 10d • 11 • 12 ] [ Pohan v církevní stavbě?! | Porovnání hypotéz | Systematické utřídění hypotéz ] |
||
[ Plášť moravských králů | Zapůjčená ruka | Biskupské mitry | Odznak hodnosti Vladislava I.? | Otočené štíty, šišák sv. Václava, pláště knížat | Boleslav I. – kníže a bratrovrah? | Původ mandlového tvaru štítů | Denáry moravských údělníků | Kniha | Inspirační zdroje autorů maleb | Náramky knížat | Malby a stavba rotundy 1 a 2 ] | ||
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno