LEGENDA: čísla v hranatých závorkách označují pro snadnější orientaci pořadí jednotlivých knížecích postav. Ve třetím pásu maleb, za tzv. „Přemyslovskou scénou“, 8 postav v plášti [01-08], které pokračují ve čtvrtém pásu devíti postavami bez pláště [09-17] a deseti postavami v plášti [18-27]. Postava s pořadovým číslem [26] s korunou a žezlem je jedinou postavou, na jejímž určení se shoduje zatím většina hypotéz – král Vratislav I. (dle O. Votočka Přemysl Otakar I.). Literaturu, na niž se tato hypotéza odvolává, najdete přehledně zpracovánu v abecedním uspořádání dle jednotlivých autorů pod tlačítkem PUBLIKACE. Číslování denárů v textu dle katalogu J. Šmerda: Denáry české a moravské, Brno 1996. | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Čísla v hranatých závorkách. |
3. pás: Tzv. „přemyslovská scéna“
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3. pás maleb – formulace hypotézy: tzv.
„Přemyslovská scéna“, 1. část: POSELSTVO.
|
V obecné rovině je zde král Rostislav
jedoucí na bělouši v čele skupiny podán jako hlavní iniciátor příchodu
byzantské misie. ![]() Poznámka: Zatímco v římském originálu Italské legendy (biskup velletrijský Gauderich, před r. 882) je ještě jmenován Rostislav, v jejím pražském rukopisu (biskup Lev Ostijský, 12. stol.) na místě Rostislavova jména již čteme „Svatopluk“. Biskup z Velletri Gauderich byl s Konstantinem a Metodějem za jejich římského pobytu v přímém kontaktu prostřednictvím papežského sekretáře a knihovníka Anastazia (J. Zástěra 1990, s. 209). Rostislavova manželka, jako poslední v trojici jezdců (viz obr. vpravo), se obrací zpět a ukazuje na postavu nevěsty s kalichem v rukou (fundátorku). Toto gesto nás má asi upozornit, že se jedná o stejnou postavu a vytváří z 3. pásu maleb uzavřený logický kruh. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Král Rostislav a příchod byzantské misie.
Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava, Brno 1990, s. 209. Tři jezdci na koních – detail. Metoděj ukazuje prstem pravé ruky na na krále Rostislava v čele, který uvádí byzantské poselstvo do svého sídla. Snímek v UV světle pořídil v roce 1999 restaurátor ak. mal. František Sysel. |
Poznámka: Podle D. Třeštíka se ovšem jedná pouze o „běžné gesto, které má oživit scénu, a sotva co lze z něj vyvozovat“ (!?) (D. Třeštík: Objevy ve Znojmě, 1987, s. 558; 2000, s. 77). Ženská postava v jízdní družině samozřejmě nevyhovuje Třeštíkově koncepci výkladu této scény, protože Kosmas se ve spojitosti s Libušiným poselstvem zmiňuje výhradně o mužích. | ||
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3. pás maleb – formulace hypotézy: tzv.
„Přemyslovská scéna“, 2. část: ORÁČSKÁ SCÉNA.
|
A. Friedl (1953, s. 10; 1966, s. 52): „Oráč totiž není jen
zákonodárcem, je především zakladatelem města a v přeneseném
smyslu i zakladatelem státu.
Tuto symboliku postihl již raný středověk ve výkladu starých latinských
slov“. „Ten, kdo orá brázdu, orá ji býkem, a tam kde oral, postaví zeď. Tam, kde chce míti bránu, pluh pozvedne a nese (portat), místo nazve branou (porta). Tak vykládají význam posvátné orby biskup Isidor Sevilský (570-636) ve svých »Etymologiích« a pozdější autor Hrabanus Maurus (784-856) ve svých traktátech »De universo« a »De rerum naturae«. Isidorovy »Etymologie« jsou obsažnější potud, že vykládají velmi podrobně původ a smysl slova »urbs«. Dovídáme se, že slovo »urbs« = město pochází od slova »urbis« = pluh nebo od »urbum« = pluhová kleč, a to proto, že pluhem se vyznačovaly hradby nově zakládaného města“. |
Antonín
Friedl: Královská kaple sv. Kateřiny ve Znojmě,
Průvodce, Čedok, Praha 1953, s. 10.
Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě, Odeon, Praha 1966, s. 52. |
Král-oráč – zakladatel mocné dynastie
Takový námět (založení státu)
ale hlavním tématem
znojemského obrazu asi nebyl. Vzhledem k tomu, že Rostislav je až
š e s t o u postavou v následné posloupnosti osmi panovníků, o povolání prvního
knížete k vládě proto ani o založení státu zde asi nepůjde. Protože
součástí oráčské scény je také postava kněžny s
byzantským diadémem (vpravo za stromem –
viz dále), základem je tu pravděpodobně, kromě
zachycení konkrétní historické události (příchod Konstantina a Metoděje na
Moravu) a posvátné orby,
i „ritus »svatého sňatku«, avšak určený ne pouze k zajištění plodnosti a
úrody, nýbrž k dosažení královské vlády“, jak se zmiňuje
D. Třeštík (1985, s. 14) v souvislosti s irskou verzí mýtu;
král-oráč
se současně stává zakladatelem mocné dynastie (s. 13). Čehož
důkazem jsou i malby v rotundě, konkrétně 4. pás s vyobrazenou mocnou
dynastií Přemyslovců. Také A. Friedl (1953, s. 10), i když vyobrazeného Rostislava nahradil smyšleným Přemyslem, uvádí, že: „Přemysl jako představitel privilegovaného rodu je svatým oráčem, věštcem magicky ovládajícím přírodu, zákonodárcem a zakladatelem dynastie, zosobňující stát“. A. Friedl (1966, s. 53): Kristián, Kosmas, Přemysl a vznik státu. „Oba tyto literární prameny dokládají, že povědomí o jeho legendárním původu trvalo i v nepsaném lidovém podání. Lid sám se stal spolutvůrcem národních dějin: racionálně vykládal věci nadsmyslné a za symboly dosazoval konkrétní osobnosti. Tak proměnil magického a posvátného oráče v zakladatele národní dynastie“. V. Karbusický (1995, s. 173) uvádí, že Kristiánův tvar pověsti o moudrém a přemýšlivém oráči je vlastní kombinace buď vládnoucího rodu, nebo legendistova o původu pražských knížat z Přemysla a věštkyně. J. Sadílek (1997, s. 71) se také zmiňuje o „fresce v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě“ (oráčská scéna) v souvislosti se „založením budoucí knížecí dynastie“. J. Žemlička (1997, s. 337) konstatuje zase: „Jádro přemyslovské pověsti, zachycené Kristiánem a rozpracované Kosmou, není originální. Mýtus o králi-oráči a jeho manželce bohyni plodnosti má prastaré indoevropské základy“. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Kněžna
s byzantským diadémem v rukou.
Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Ideové proudy v českém umění 12. století, Praha 1985, s. 13-14. Antonín Friedl: Královská kaple sv. Kateřiny ve Znojmě, Praha 1953, s. 10. Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě, ODEON, Praha 1966, s. 53. Vladimír Karbusický: Josef Sadílek: Josef Žemlička: |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Král-oráč Rostislav – „zakladatel mocné
dynastie“ Rostislavců, později (v 19. století) pojmenované Přemyslovci. Jinou mocnou dynastii ani založit nemohl. Král Svatopluk nebyl jeho synem, ale synovcem!
|
Boží obec či Nebeský Jeruzalém
Pokud bychom v oráčské scéně
chtěli nadále hledat i symboliku založení města, potom bychom mohli
hovořit o městě Božím, o svatém městě, o novém Jeruzalému (Zj
21, 2-4, 14, 22). Např. A. Merhautová (2000, s. 64) je nadále přesvědčena,
„že zpodobené přemyslovské postavy jsou pojímány jako členové
Boží obce či Nebeského Jeruzaléma“, nepochybně tedy i sám pohan
Přemysl, kterého zde zcela bezpečně identifikovala (s. 63). V tom ji přizvukuje i J.
Bažant (2000, s. 69), dokonce ji snad i překonává. Podle něj na
znojemských malbách pohan Přemysl Oráč zastupuje
Krista. V roce 2005 byl pak na Pražském hradě prezidentem Václavem
Klausem jmenován profesorem.
Blahopřejeme! Autor tu sice zaspal dobu, ještě tak o 15-20 let dřív by mu za to ostatní soudruzi jistě i zatleskali, ale dnes ...? Autor nabyl dojmu, že jako pracovník Ústavu pro klasická studia Akademie věd ČR si může dovolit napsat prakticky cokoliv, že ani samotný Kristus se tomuto jeho trapnému omylu (?) nemůže nijak bránit. Ale jak velice se mýlil. ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Modláři
(a vůbec nic nesvatého) nevstoupí do Božího města.
PhDr. Anežka Merhautová, DrSc. a PhDr. Jan Bažant, CSc. a jejich „svérázná“ aplikace Bible. Jan Bažant: Umění českého středověku a antika, KLP, Praha 2000, s. 69. |
V Janově Apokalypse (Zj 21, 27) se o Božím městě můžeme dočíst: „A nevstoupí tam nic nesvatého ani ten, kdo se rouhá a lže, nýbrž jen ti, kdo jsou zapsáni v Beránkově knize života“. Což jsou jen a pouze křesťané. Viz strana: „Pohan v církevní stavbě?!“ a zejména v její 3. části kapitola „Vědec“ v rozporu s prameny. Pokud by to A. Merhautové a J. Bažantovi nestačilo, připojíme ještě jeden verš (Zj 22, 15): „Venku zůstanou nečistí, zaklínači, smilníci, vrahové, modláři – každý, kdo si libuje ve lži“. Kdo jsou oni „nečistí“ se dočteme např. v Gumpoldově legendě nebo v II. staroslověnské legendě o sv. Václavu (XXV), když „jeden pohan, ještě neočištěný milostí křtu“ poznav, „že byl také přímluvami blahoslaveného Václava zbaven od smrti, obrátil se na víru katolickou a očistil se spasitelnou lázní křtu ...“ (J. Vašica 1929, s. 119). Viz též Gumpoldova legenda (25) (O. Králík 1969, s. 51). Venku proto musí zůstat i nečistý modlář Přemysl i všichni jeho následovníci až po Hostivíta! Není možné, aby v křesťanské kapli byli vedle sebe v jakési symbióze namalováni pohané s křesťany! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Pohan v Božím městě?! B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík: Moravští Přemyslovci ve Znojemské rotun- dě, Set Out, Praha 2000, s. 64. Josef Vašica: |
Pavlův první list Korintským
(1K 10, 19-21): Co tím chci říci? Že pokrm obětovaný modlám něco znamená? Nikoli, nýbrž že to, co pohané obětují, obětují démonům, a ne Bohu. Nemůžete pít kalich Páně i kalich démonů. Nemůžete mít účast na stolu Páně i na stolu démonů. Pavlův druhý list Korintským (2K 6, 14-16): Nedejte se zapřáhnout do cizího jha spolu s nevěřícími! Co má společného spravedlnost s nepravostí? A jaké spolužití světla s temnotou? Jaký souzvuk Krista s Beliálem? Jaký podíl věřícího s nevěřícím? Jaké spojení chrámu Božího s modlami? |
Čtěme Bibli, tam to všechno
je ...
1K (10, 19-21), |
|
Napomenutí vladařům (autorem je pravděpodobně
Metoděj): „Proto každý kníže-(král) je povinen bez výjimky všechny, kteří jsou pod jeho mocí, vyučovat svatému Božímu zákonu Krista, i proroků a apoštolů a blažených Otců, a všem každý den přikazovat, aby nekřivdili nikomu, ani nekonali nijaký pohanský obyčej, ani pohanské přísahy nebo se v něčem nedopustili bludu. Neboť nemá zajisté nic společného světlo se tmou ani synové světla – křesťané s pohany“. Kristián (kap. 1): „... není společenství světlu s tmou, ani smíru Krista s Belialem“. (O Kristiánovi bezpečně víme, že ovládal hlaholici a ve své legendě „Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily, báby jeho“ čerpal ze staroslověnských Životů sv. Konstantina-Cyrila a Metoděje). |
Metodějovo „Napomenutí
vladařům“.
Lubomír. E. Havlík: Kronika o Velké Moravě, Jota, Brno 1992, s. 176-177. Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy Přemyslovských Čech, Vyšehrad, Praha 1969, s. 59-60. |
Přemysl byl pohan
Kristián (kap. 2): Slované čeští
„oddáni byli modloslužbě“, ... „sloužíce modlám démonů
a pohanským obřadům obětním se nezkrotně oddávajíce“, ... až
teprve Bořivoj „odřekl se model a démonů v nich přebývajících“. Kosmas (I, 9) se svým hodnocením mytických Přemyslovců nezůstal za Kristiánem o nic pozadu: „O životě a stejně i o smrti těchto knížat se mlčí, jednak že jsouce oddáni břichu a spaní, nevzdělaní a neučení, podobali se dobytku, takže zajisté proti přírodě tělo bylo jim k rozkoši, duše na obtíž; jednak i proto, že nebylo toho času, kdo by perem zachoval paměti jejich skutky“. Až teprve Bořivoj, jehož (prý) zplodil Hostivít, jako první z knížat byl pokřtěn (Kosmas I, 10). Naši odborníci A. Merhautová a J. Bažant si tedy musí vybrat mezi pohanem Přemyslem na jedné straně a Boží obcí či Nebeským Jeruzalémem na straně druhé. Obojí současně na malbách být nemůže. Vzhledem k tomu, že se jedná o křesťanskou kapli, přichází v úvahu pouze druhá možnost. Znojemským oráčem proto nemůže být pohan Přemysl, ale křesťanský král-oráč Rostislav. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Podle
Kristiána i Kosmy byl Přemysl pohan
jako poleno. Proto nemá v křesťan- ské kapli co pohledávat, i když se mu tam A. Merhautová a J. Bažant usilovně snažili najít teplé místečko. O Božím městě už vůbec nemluvě. |
Příloha: KNIHA
Podívejme se
nyní na několik analogických vyobrazení k postavě krále Rostislava s knihou v
levé ruce podle doby jejich vzniku od 6. do 16. století v sestupném časovém
sledu: Obrazová příloha. Klikněte SEM. ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
P ř í l o h a Klikněte ZDE. ![]() |
Po roce 1134 měla
dvojice Rostislav a Metoděj dohromady již jen tři ruce (viz obr.
4). Po odstranění přemaleb na UV snímku uvedeném výše
vystoupila čtvrtá ruka (dole uprostřed u
pasu Rostislava), dříve skrytá přemalbou dolního lemu pláště (viz také detail
níže). Jaroslav Zástěra, který na tuto skutečnost první poukázal na semináři „MALBY ve Znojemské rotundě“ (PdF MU Brno 18. 2. 1999), se na
základě předloženého snímku domnívá, že tato ústřední postava oráčské
scény (pro něj Sámo, pro nás Rostislav) drží
ve dnes opět viditelné ruce desku s
desaterem, podle této hypotézy však spíše knihu.![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Zapůjčená ruka. J. Zástěra: Příspěvek na semináři MALBY ve Znojemské rotundě, PdF MU Brno 18. 2. 1999. „Asistent“
po Rostislavově levici, kterého jsme podle límečku a honosnějšího pláště určili
jako opata Metoděje (srovnej s obr. Metoděje v jezdecké družině výše), přidržuje levou rukou na své hrudi knihu nebo
předmět, který připomíná svitek. Foto v UV světle restaurátor ak. mal. František Sysel (1999). |
||||||
![]() ![]() Zakladatel mocné dynastie Přemyslovců se tak mohl v očích některých jedinců z reálného křesťanského krále-oráče Rostislava změnit na mytického pohana Přemysla. Právě proto většina současných vykladačů maleb udělala ze scény z historie Velké Moravy scénu z české mytologie v intencích kroniky Zdíkova otce. Z této přemalby také ovšem nevyhnutelně vyplývá: Kdyby zde původně byl skutečně namalován Přemysl, nebylo přece třeba jej později na Přemysla přemalovávat! (Důkaz „zapůjčené ruky“ viz obr. slonovinové řezby byzantské princezny Theofano níže. Bohumila Zástěrová a kol.: Dějiny Byzance, dotisk Praha 1996, obr. příl. za s. 160). |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Apoštol sv. Pavel s rozvinutým svitkem s citátem z Písma (1 Kor 15, 10) – vpravo zrcadlově obrácený obraz. Trevír (tzv. německý mistr), kolem roku 990, slonovina v. 21,2 cm. Výstava SEOR 1000, Praha 2002, kat. č. 02.03.21. Bohuslav Klíma: Malby ve
Znojemské rotundě přitahují pozornost odborníků; |
||||||
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
Korunování západního císaře Oty II. a byzantské
princezny Theofano. Řezba ve slonovině z konce 10. století. Vlevo celek, uprostřed detail pravé figury. Jestliže ji stranově otočíme (obr. vpravo), dostaneme analogii k obrazu Meto- děje po Rostislavově levici. To dokazuje, že pravá ruka Metodějova opravdu byla oráči „dočasně“ zapůjčena. |
||||||
Z křesťanského panovníka Rostislava byl tak
vyroben „pohan Přemysl Oráč“ a tomu byla „zapůjčena“ pravá
ruka vedle stojící postavy (srovnej řezbu princezny Theofano s následujícím obr. 4). Pravděpodobně, stejně tak, jako
kniha (Písmo), mohl být odstraněn (zamalován) i kříž, který také mohl být součástí
původního obrazu v místě, na něž Rostislav ukazuje prstem.![]() zudecken = při-, za-krýti; přiklopiti; v přeneseném smyslu zastříti, zastírati Srovnáním obsahu oráčské scény s textem Kosmovy kroniky vyjdou najevo další zajímavé skutečnosti – viz 10a. část práce nazvaná Malba nebo přemalba? a její pokračování 10b. část nebo kapitola Znojemské malby a Kosmas ve 3. části přílohy Bořivojův moravský původ (tlačítko BOŘIVOJ). Další informace k této problematice najdete také na stránce: „Zapůjčená ruka“, kde je zpracován příspěvek J. Zástěry přednesený na semináři MALBY ve Znojemské rotundě (PdF MU Brno 18. 2. 1999) nebo na stránce s odpověďmi na dotazy čtenářů. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Kdy mohla být přemalována Rostislavova levá ruku s Písmem? |
Pohanský námět nakonec zvítězil
|
|
Obr. 4. Na detailu z oráčské scény jsou dobře patrné odlišné límečky obou krajních postav (Konstantina a Metoděje). Jedná se o snímek v UV světle pořízený restaurátorem F. Fišerem (1947) ještě před odstraněním přemaleb. Rostislav
ukazuje na kříž (?). Najeďte na obrázek myší. |
||||||
Pokud na obr. 4 (viz výše) najedete myší, uvidíte místo, kde původně mohl být namalován kříž. Kompozičně do této scény velmi dobře zapadá. I gesto Rostislavovy pravé ruky, která k tomuto místu ukazuje, nás k takové domněnce opravňuje – Rostislav, původně s Písmem v levé ruce, přísahající na kříž věrnost křesťanské víře. Také za Rostislavovou hlavou vidíme v UV světle jakési kontury, na některých snímcích je nad jeho hlavou patrný oblouček mluvící pásky. Poslední slovo zde může říci jen restaurátor a chystaný průzkum maleb, pokud již předchozí restaurátorské zásahy neodstranily některé detaily z maleb jako „nepůvodní“. | Rostislav přísahající na kříž (?). | |||||||
![]() |
Konstantin s Metodě- jem přinášející roku 867 do
Říma papeži Hadriánovi II. ostatky sv. Klimenta – výřez. Nástěnná malba v kostele San Clemente v Římě z 11. století. Papež Hadrián II. s tiárou uprostřed mezi Konstantinem (s nimbem) a Metodějem. Všichni tři v plášti. Další vyobrazení Konstantina a Metoděje v plášti najdete ve 3. části. |
|||||||
A. Friedl (1966, s. 7) k tomu poznamenává: „Bylo to v době, kdy s protičeskou kulturní politikou na říšské radě ovládané Velkoněmci byl neslučitelný pravý obsah maleb, dokládající českou národní existenci v krajových oblastech sudetských zemí. Toto stanovisko nezměnily ani první pokusy českého dějezpytu o historicky objektivní výklad znojemského cyklu na základě literární předlohy – Kosmovy kroniky. Němečtí historikové byli i nadále přesvědčeni, že znojemský cyklus neobsahuje český mythus. Uměleckohistorický výklad českých odborníků však dospěl k názoru opačnému. Tento stav, lépe řečeno protiklad v názorech, trval až do nacistické okupace Znojma v říjnu roku 1938“. | Antonín Friedl: Přemyslovci
ve Znojmě, 1966, s. 7.
Jaroslav Zástěra: |
|||||||
Tehdy byli do Znojma vysláni odborníci z
dolnorakouské památkové instituce (Gau-Denkmalamt), kteří po očištění
především »oráčské scény« od přemaleb z 90. let 19.
století a zjištění, že střevíce a mošna zavěšené na stromě
jsou pravé, odjeli a již se nevrátili. Nakonec tedy zvítězil Kosmův přemyslovský příběh, jehož námět se zdál nejvíce odpovídat malbám, i když to byl námět pohanský. Ale byl typicky český a toto hledisko převážilo nad všemi ostatními i v letech poválečných. V tomto původně německo-českém sporu o křesťanský či pohanský námět maleb Morava se svojí historií ostrouhala ... Tehdy ovšem nikoho ani nenapadlo hledat na znojemských malbách odraz historie Velké Moravy. Tuto zásluhu nutno přičíst až J. Zástěrovi v 80. letech minulého (20.) století. Poté „ohrožená“ pražská věda začala znovu stavět barikády: „Svého pohana v křesťanské kapli si přece nenecháme vzít. Ubránili jsme si ho proti Němcům, ubráníme ho i proti Moravanům“! Naši odborníci pak tento pyramidální nesmysl navlékli do středověkého brnění a kolem něj vykopali hluboký příkop. |
Jaroslav Zástěra: Jaroslav Zástěra: |
|||||||
Na oděvu Rostislavových partnerů v zakládací oráčské scéně – Konstantina a Metoděje – jsou dobře patrné odlišné límečky (viz obr. 4 výše). Dle většiny dosavadních hypotéz mají tyto dvě postavy v plášti představovat údajné Libušiny „posly-sedláky“, kteří prý „Přemyslu-Oráči“ navlékají plášť! Naši vědci nám dnes tuto scénu interpretují přesně tak, jak je popsána v Kosmově kronice, ale ne podle toho, co je zaznamenáno na malbách v rotundě. | Místo toho, aby interpretovali malby, interpretují Kosmův text. | |||||||
Poznámka: Se symbolikou založení
města (J. Zástěra 1986) v této scéně zásadně nesouhlasí D. Třeštík
(1987, s. 559; 2000, s. 79): „Římský obřad zakládání města známe dobře a známe
také obdobný slovanský obřad zakládání sídel, ve všech je však rozhodující
součástí obřadu vyorání brázdy okolo zakládaného sídla. Jenže to zde právě chybí“. Z této formulace ovšem nepoznáme přesně, co zde D. Třeštíkovi chybí. Zda zakládané sídlo, či ono vyorání brázdy nebo oboje. D. Třeštík nejspíš „zapomněl“ uvést příklad, který měl na mysli, kde to naopak nechybí. Skutečně, malíř zde nenamaloval ani sídlo, ani brázdu. (Ba dokonce ani nedooraný úhor podle Kosmy). Ano, je to téměř neodpustitelný zločin, ale malíř to zřejmě nepokládal za tak důležité, jako D. Třeštík. Namaloval zde pouze scénu se „známou“ zakládací symbolikou. Známou i D. Třeštíkovi. Ovšem Třeštíkovo odmítnutí této scény jako „zakládací“ právě a jen v tomto případě, kdy se podle něj jedná o povolání „Přemysla Oráče“ od pluhu ze Stadic na knížecí stolec, je pochopitelné, co by asi tak znojemský „Přemysl“ ve Stadicích zakládal, že? Byl-li Přemysl povolán na knížecí stolec kněžnou Libuší, tedy to bylo zřejmě na její hrad Libušín, kde by se měl tehdy také knížecí stolec nalézat. Archeologický výzkum ovšem shledal, že hradiště Libušín bylo vybudováno až na konci 9. století! (Zdeněk Váňa: Přemyslovský Libušín, s. 75. In: J. Sadílek 1997, s. 52). Podle D. Třeštíka dokonce až na počátku 10. století (D. Třeštík 2003, s. 164: „Libušín je však mladší než Praha!“ A vznik Prahy archeologové nově datují do prvního desetiletí 10. století, do doby Spytihněvovy). Přemysl tedy nemohl orat ani na Libušíně, ani v Praze, ostatně by neměl „kým“, neboť býčí spřežení propustil (alespoň podle Kosmy) již ve Stadicích: „Jděte tam, odkud jste přišli“! Logicky ani kněžna Libuše pak nemohla věštit založení Prahy z Libušína, ale např. z Levého Hradce. A nebyla to zřejmě Přemyslova mytická manželka Libuše, ale nepochybně Bořivojova manželka Ludmila. Ta však založení hradu nejspíš nevěštila, ale společně se svým manželem Bořivojem (resp. starším synem Spytihněvem) uskutečnila. |
|
„Známá“ zakládací symbolika.
Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů (antické a biblické motivy), Petrklíč, Praha 1997, s. 52. Dušan Třeštík: |
||||||
Později D. Třeštík (2000, s. 129, pozn. 326) přece jen, ovšem velmi skrytě, pouze v poznámce,
připouští: „Nyní se domnívám, že motiv založení města původní
součástí pověsti přece jenom byl. (Poznámka autora r. 1999)“. Takže údajný „Přemysl“ současně trošku nezakládal (s. 79), trošku zakládal (s. 129)!? Vždy je nutné v textu kritizovaný názor co nejrozhodněji odmítnout, i když je „správný“ (protože text čtou všichni), aby bylo možné v poznámce s ním souhlasit (poznámky čtou jen odborníci), a zabít tak dvě mouchy jednou ranou. Také vám to trošku připomíná „chytrou horákyni“? Původní otázka ale zůstává stále nezodpovězena: „Jakéže to město údajný |
Údajný
„Přemysl“ současně trošku nezakládal – trošku zakládal. Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě, s. 79 a pozn. 326 na s. 129. In: B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík: Moravští Přemyslovci ve Znojemské rotundě, Praha 2000. |
|||||||
Pod tíhou předložených
důkazů D. Třeštík (2003, s. 164) nakonec kapituluje: „Zdá se naopak, že původní pověst se neodehrávala na jevišti středních Čech a nebyla proto dynastickou pověstí knížat středočeského »kmene Čechů«“. A dále (s. 165): „Nelze ale vyloučit, že založení hradu – ne nutně Prahy – bylo spojeno se vznikem knížecí moci již v této staré verzi pověsti. Ukazovalo by na to ono archaické spojování orby a oráčů se zakládáním měst či hradů“. Na dotvrzení toho, že to skutečně myslí vážně, se v této své publikaci o mýtech kmene Čechů ani jednou neodkazuje na znojemské malby. A tak se nám z pod českého nánosu nakonec přece jen vyklubala pověst moravská, pojednávající snad o založení města-hradu (např. velkomoravského Hradiště sv. Hypolita, předchůdce dnešního Znojma, jehož existence již na přelomu 7. a 8. století je archeologicky doložena a jehož dřevohlinitá hradba byla někdy na počátku 9. století opatřena kamennou čelní plentou), a o „vzniku knížecí moci“ na Moravě (řada osmi moravských panovníků v pláštích se štíty, kopími a praporci ve 3. pásu maleb, na jejímž počátku je vyobrazen Sámo, král Slovanů). Na malbách v rotundě je však, vzhledem k jednajícím osobám vyobrazeným ve zbývající části 3. pásu maleb (tzv. „rostislavská“ scéna a fundátorský pár), spíše kladen důraz na vznik samostatné moravské zemské církve za Rostislava, „založení mocné dynastie“ a posléze i založení moravského arcibiskupství. „Původní pověst“ se skutečně „neodehrávala na jevišti středních Čech“ (srovnej přílohu „Plášť moravských králů“) a nebyla tedy „přemyslovská“, ale „rostislavská“! Na přemyslovskou ji změnil nejprve Kristián (994) a po něm potom Kosmas (1120). K tomu podrobně příloha „Bořivojův moravský původ“. Výklad křesťanské symboliky oráčské scény najdete v článku „Oráčská scéna ve slovech“ v rubrice NÁZORY. Na tento Třeštíkův „nový pohled“ na nyní již ne-přemyslovskou pověst někteří naši historikové ještě nestačili zareagovat, z jejich řad především na slovo vzatí odborníci na znojemské malby, např.: M. Bláhová ve svém příspěvku „Historická paměť v pramenech raně přemyslovských Čech“ pro Sborník k příležitosti 70. narozenin Dušana Třeštíka, zejména s. 57-58 a pozn. 59, 60 na s. 67, a byli tak jubilantem asi poněkud zaskočeni. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Přiznání
je polehčující okolnost. Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003, s. 164-165. Zvrat, na jehož důsledky
ostatní historikové ještě nejsou dostatečně připraveni: Srovnej také: |
||||||
S poněkud jiným nápadem přišel
R. Händl (2003, s. 9-12) ve stati „Přemysl Oráč nebyl zemědělec!“.
Podle autora jde o to, co znamená symbolika v pověsti obsažená
(s. 9): „Přemysl samozřejmě s pluhem oral, ale ne pro
obživu! Tato činnost totiž mohla symbolizovat také vytyčování či
vymezování hranice!“. Odvolává se se přitom (s. 11) na Romula vytyčujícího pluhem hranice Říma, na skandinávský zakladatelský panovnický rod Inglingů (obdoba našich Přemyslovců), kteří panovali ve Švédsku a Norsku a také orali ze stejného důvodu. Dále uvádí (s. 11): „Potom je tu ještě významný německý panovnický rod Welfů, kde se v jejich mýtické genealogické pověsti objevuje, jak zakladatel odděloval (?) hranice zlatým pluhem. Je docela dobře možné, že právě u nich se inspirovala přemyslovská pověst“. Důvodem by prý mohla být Kristiánova švagrová, záhadná kněžna Emma, manželka knížete Boleslava II. (s. 12): „Pocházela z Burgundska z tamní vládnoucí dynastie a tou nebyl nikdo jiný, než právě panovnický rod Welfů“. Klade si současně otázku: „Proč se takové vysvětlení této pověsti nikdy neobjevilo?“ A sám si na ni odpovídá: „Je možné, že to nikoho ještě nenapadlo, ...“. Jak Přemysl takové hranice vlastně „odděloval“? A od čeho je „odděloval“? Nechtěl si tento „cizinec“ nakonec nějaké území v severních Čechách, na které si Čechové dělali zálusk „od věků“, „oddělit“ sám pro sebe? Naštěstí jej Libuše od pluhu odvolala včas, což se dnes interpretuje jako „povolání od pluhu“ na knížecí stolec. Jindřich Welf ovšem ve skutečnosti žádným oráčem nebyl. Pluhem se země ani nedotkl. Pouze objel (obtáhl) na koni určité území s malým zlatým pluhem v kapse. Welf tak císařem přislíbené území ani nezoral, ani neoboral. Je to příběh o chytrém šlechtici, který „napálil“ dobromyslného císaře, který mu lstí získanou půdu nakonec přenechal. Šlo tu tedy o území, půdu, majetek. Jenže Kristiánův Přemysl ve Stadicích žádné území nevytyčoval ani nikoho „nepřekabátil“. Do Stadic umístil svůj příběh až Kosmas (I, 5), jeho Přemysl tam oral čtvercové pole „zdéli i zšíři dvanácti kročejů“, zúrodňoval jakýsi úhor, tedy zcela nepochybně plochu. V kapitole 22 pak smysl použité symboliky Kosmas sám vysvětluje. Jedná se o „rozbrázdění úhoru srdcí pohanských radlicí slova, zasetí pšenice dobrých skutků a odvedení snopů úrody víry Kristu“. Spatřovat v tom symboliku vytyčování hranice může opravdu jen ... autor sám. Podle R. Händla se ale tato verze výkladu pověsti nikdy neobjevila, neboť Přemysl by tak de facto zmenšil území státu, protože Stadice jsou vzdáleny od stávající státní hranice (považované za odvěkou) zhruba 20 km směrem do vnitrozemí! To je jistě pravda, jak ale mohou souviset Stadice s Kristiánem, Emmou a Welfy, když si je Kosmas vymyslel až 120 let po Kristiánovi? Kosmův Přemysl, tento „cizinec“ uctívající výhradně římské bohy, tak mohl po Romulově vzoru maximálně zakládat „městský ministát Stadice“, svoji činnost však nedokončil. Hlavním městem se proto pak mohla stát strategicky lépe položená Praha, tu ale neoborával. Co tedy vlastně založil? Podle Kristiána i Kosmy nezaložil město, ale „pouze“ přemyslovskou panovnickou dynastii. Je to snad málo? R. Händl svoji úvahu uzavírá (s. 12): „Pokud by byla tato teorie správná (což se samozřejmě nikdy nepotvrdí) (také doufám, vždyť autor sám říká, že „se nikdy neobjevila“; ostatně tento jeho okamžitý nápad s vytyčováním hranic lze stěží nazývat „teorie“ – pozn. PŠ), potom by Přemysl Oráč mohl být nazýván ještě Zakladatel!“ – (nevíme ale čeho „Zakladatel“? Snad geodezie a kartografie? Nebo rozhraničovacího úřadu?) a připojuje obrázek tzv. Přemyslovské scény ze Znojemské rotundy s vysvětlujícím textem: „Libušino poselstvo u Přemysla, rotunda sv. Kateřiny, Znojmo, kolem roku 1130“. A je to ... Pohan v křesťanské kapli má prostě tuhý kořínek a jen tak lehce se ho nezbavíme. |
Richard
Händl: Historie trochu jinak, Akcent, Třebíč 2003, s. 9-12.
„Zakladatel“ Přemysl vytyčoval ve Stadicích hranice státu, aniž by tušil, že bude povolán na stolec. Jistě také proto byl namalován v roce 1134 s celou vytyčovací komisí v moravském Znojmě, v té době již pohraničním městě!? Hranice na Dyji se ustálila již kolem roku 1041. Mohl se Kristián inspirovat welfským mýtem? Sotva. Jeho Přemysl nevytyčoval žádnou hranici! Šlo o vznik knížecí vlády v Čechách a založení panovnického rodu; vysvětlení toho, odkud se v Čechách vzal Bořivoj, který první z knížat byl pokřtěn. Tento motiv převzal Kosmas,
ten se přitom nepochybně
inspiroval i znojemskými malbami! |
Kněžna s diadémem v rukou
![]() ![]() Poznámka: Tato postava bývá často považována pro svoji krátkou suknici za figuru mužskou. Někdy je to člen poselstva (A. Friedl 1966), někdy blíže nespecifikovaný muž s kusem knížecího oděvu (D. Třeštík 1987), jindy zase jeden z Kosmových mytických Přemyslovců: Nezamysl (V. Tatíček 1998). Jiní badatelé zde však zřejmě správněji vidí ženskou postavu (J. Zástěra 1986, V. Karbusický 1995, L. Konečný 1997). Další badatelé se jejího přesnějšího určení vzdali nebo se jím vůbec nezabývali (O. Votoček 1949, J. Mašín 1954, A. Merhautová 1983, B. Krzemieńska 1985). V další části si o této postavě řekneme více. |
|
3. pás maleb – formulace hypotézy: tzv. „Přemyslovská scéna“, 3. část: ROSTISLAVOVA MANŽELKA |
Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb s ukázkami pokračuje: |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Pokračování ... |
V tzv. „Přemyslovské scéně“ nemůže být zobrazen Přemysl! Důkaz, že nemohla být namalována podle Kosmovy literární předlohy. Libušin kůň by musel být bez jezdce. Tzv. „Přemyslovská scéna“ v podání jednotlivých badatelů. Dva Libušini „poslové-sedláci“ v knížecích pláštích?! Třeštíkův „obecně přijímaný názor“ je obecně přijímaný nesmysl, povýšený na důkaz. Pláště Konstantina a Metoděje. Reduplikace postavy šestého knížete. Sv. Pelagia na mozaice v Ravenně. V oráčské scéně „tetička strýčkem“? Nikoliv. „Strýček zůstal tetičkou“! Rostislavův královský titul. | Odpovědi na
všechny tyto otázky najdete v další části práce. Klikněte ZDE. ![]() |
Hypotézy [ L.
Konečný ] [ J. Zástěra ] [ Původ mandlového tvaru štítů | Inspirační zdroje autorů maleb | Biskupské mitry | Zapůjčená ruka | Rotunda vstoupila do třetího tisíciletí ] |
||
[ P. Šimík ] [ 1a • 1b • 2a • 2b • 2c • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 10a • 10b • 10c • 10d • 11 • 12 ] [ Porovnání hypotéz | Systematické utřídění hypotéz | Pohan v církevní stavbě?! | Plášť moravských králů | Bořivojův moravský původ 1 • 2 • 3 | Bořivoj a hrob K1 | Otočené štíty, šišák sv. Václava, pláště knížat | Boleslav I. – kníže a bratrovrah? | Odznak hodnosti Vladislava I.? | Denáry moravských údělníků | Sinajský klášter | Kamenné kříže z Dobšic | Levá, nebo pravá? | Kniha | Náramky knížat | Malby a stavba rotundy 1 a 2 ] |
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno