SVATOPLUK a BOŘIVOJ
byli p ř
í b u z n í ! ! !
Hypotéza archeologa dr. Luďka Galušky |
|
Slovácké noviny 21.7.1999. |
NOVINKY [ Konstantin
a Metoděj v rotundě | Pohan v církevní stavbě?!
| Svatopluk a Bořivoj – příbuzní
| Seminář: MALBY ... – program | Znojemsko 1.9.1998 | Znojemsko
11.8.1998 | Znojemsko 21.7.1998 | Znojemské listy 12.3.1998 ] |
|
|
|
|
|
Zatímco osobnost sv.
Metoděje, zejména v souvislosti s místem jeho hrobu, znovu a znovu vzrušuje odborníky i laickou
veřejnost, okolnosti kolem hrobu moravského knížete Svatopluka
zůstávají nepovšimnuty. A to přestože výzkumy na velkomoravské lokalitě v Sadech,
týkající se tohoto nejvýznamnějšího velkomoravského panovníka, přinesly
nečekané hypotézy o pokrevní příbuznosti
velkomoravských knížat s Přemyslovci. Hypotézu zformuloval archeolog dr. Luděk Galuška na základě
archeologických důkazů objevených dr. Vilémem Hrubým na lokalitě v Sadech a
výsledků zkoumání kosterních pozůstatků, které provedl antropolog dr. Emanuel
Vlček. |
|
Uherské Hradiště-Sady.
PhDr. Luděk Galuška.
Luděk Galuška: Uherské
Hradiště – Sady, křesťanské centrum říše Velkomoravské,
1996, s. 122-125.
Emanuel Vlček: Nejstarší
Přemyslovci, 1997.
|
Svatopluk, kterého známe hlavně z pověsti o lámání
třech prutů, zemřel 9. března roku 894. O místě jeho pohřbu nejstarší prameny
mlčí. Avšak v Zrcadle markrabství moravského, odvolávaje se na další prameny, Bartoloměj
Paprocký z Hlahol uvádí, že Svatopluk zemřel jako kajícný mnich na poušti
u hory Sambri (podle některých jde o Zobor u Nitry). Jeho syn pak nechal tělo svého
otce „pohřbíti v klášteře velehradském v hrobě předků svých, tak, jak na
takového pána náleželo“. |
|
Bartoloměj Paprocký z Hlahol. Půdorys kostela na sadské výšině s dodatečně
přistavěnou hrobní kaplí. Uprostřed kaple je vyznačen hrob 12/59. |
Nejvýznamnějším místem velkomoravského Veligradu byla právě sadská
výšina, kde profesor Vilém Hrubý koncem padesátých let objevil
pozůstatky velkomoravské církevní stavby. Ta byla metropolitním chrámem moravským a
je tedy pravděpodobné, že právě zde bylo i mauzoleum nejvýznamnějších osobností
vládnoucí vrstvy velkomoravské společnosti. Z tohoto hlediska unikátním hrobem je
zde hrob 12/59, umístěný uprostřed hrobní kaple, krytý zděným stupínkovitým
náhrobkem (obr. 1). Příklop hrobky byl barevně ozdoben malbou na
suchou omítku. |
|
Profesor
Vilém Hrubý. |
 |
Obr. 1. |
|
|
Obr. 1.
Rekonstrukce interiéru kaple s hrobem 12/59. |
Na zachovaném zlomku malby je patrná část mužské
tváře (obr. 2). Pohřeb, který se nacházel v hrobce,  byl uložen v
rakvi s kováním a jedinými nálezy byly dva pozlacené gombíky,
které spínaly pohřební rubáš. Podle Luďka Galušky je honosná hrobka jasným
svědectvím, že nebožtík patřil k absolutní špičce velkomoravské společnosti, a
chudá výbava hrobu koresponduje s pověstí, že Svatopluk zemřel jako kajícný mnich. |
|
Král
Svatopluk I. Veliký. |
 |
Obr. 2. |
|
|
Obr. 2.
Zlomek malby z příkrovu hrobu 12/59. |
Ve druhé polovině osmdesátých let zkoumal kosterní pozůstatky
nalezené v hrobě náš přední antropolog Emanuel Vlček. Podle jeho
názoru byl v hrobě pochován muž ve věku mezi 45 – 50 lety, asi 175 cm vysoký a
robustní. Měl vysokou lebku s vysokým hranatým obličejem a úzkým nosem. Co je však
zvláště zajímavé, pohřbený měl neobvykle tvarovaný zvukovod.
Podobnou, jen velmi zřídka se vyskytující anomálii však Vlček nalezl i u knížete
Bořivoje, onoho Bořivoje, manžela sv. Ludmily, který byl podle pověsti pokřtěn sv.
Metodějem na Velehradě (Veligradě). |
|
Antropolog a lékař, profesor MUDr. et RNDr. h. c. Emanuel
Vlček, DrSc.
Emanuel Vlček:
Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště,
MHS, Ročenka MNK 1993-94, Brno 1995, s. 206-207.
|
 |
 |
Obr. 3. Lebka
knížete Bořivoje I. |
Obr. 4. Lebka
krále Svatopluka? |
|
|
Obr. 3. Lebka z hrobu K1 knížete Bořivoje I. v jižní
části lodi původní Václavovy rotundy sv. Víta na Pražském hradě.
Obr. 4. Lebka z hrobu 12/59 umístěného uprostřed hrobní kaple na
sadské výšině. |
Jak pověst praví, nežli byl pokřtěn, nesměl sedět u
stolu s již křesťanským knížetem Svatoplukem, ale jako pohan na zemi vedle stolu.
Společný neobvyklý anatomický znak a k tomu církevní i lidová tradice, která po
více než tisíc let uchovává v paměti setkání obou mužů u jednoho stolu, dává
značnou průkaznost hypotéze, že mezi oběma muži, tedy Svatoplukem a Bořivojem, byla
genetická vazba. Tento názor zastává i Luděk Galuška. „Považuji
za pravděpodobné, že církevní areál v Sadech byl hlavním působištěm arcibiskupa
Metoděje, který zde byl původně i pochován, stejně jako zde možná našel poslední
místo svého odpočinku kníže Moravanů Svatopluk“, soudí dr.
Galuška. |
|
Působiště arcibiskupa Metoděje. |
Pokud dáme přednímu slovanskému archeologovi za pravdu,
pak je možné, že staré pověsti české nezačínají v Praze, ale u nás na Moravě,
a že Přemyslovci byli větví ne českého, ale
moravského rodu.
Důkazy o tom přinášejí stránky Bořivojův moravský původ
a Bořivoj a hrob K1, viz vlevo tlačítka BOŘIVOJ
a HROB K1. |
|
Závěr. |
NOVINKY [ Konstantin
a Metoděj v rotundě | Pohan v církevní stavbě?!
| Svatopluk a Bořivoj – příbuzní
| Seminář: MALBY ... – program | Znojemsko 1.9.1998 | Znojemsko
11.8.1998 | Znojemsko 21.7.1998 | Znojemské listy 12.3.1998 ] |
|
|