Rotunda
Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě nese stavební znaky raně
románské stavby s byzantskou výmalbou. DONÁTORSKÝ PÁR Příspěvek ing. Jaroslava Pazoura k ikonografii maleb ve Znojemské rotundě. |
|
Ing.
Jaroslav Pazour.
Donátorský pár po stranách vítězného oblouku při vstupu
do apsidy – 6. část. Brno 31. října 2001. |
6. ZÁVĚREČNÉ POSOUZENÍ
Porovnáním stavebního
provedení Rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě a její vnitřní výzdoby v božské
části chrámu (včetně 3. pásu) dle objektivních zákonitostí uvedených
v Dějinách umění, vydaných v Paříži nakladatelstvím
Hachette v roce 1995, s historickými známými daty, týkajícími
se oblasti Moravy, je možno konstatovat: |
|
Architektura a vnitřní výzdoba. | ||||
![]() |
|
Výzdoba vítězného oblouku
při vstupu do apsidy. Vlevo kníže Rostislav s modelem mikulčické baziliky v rukou – symbol světské moci, vpravo jeho manželka s mešním kalichem v rukou – symbol církve. Uprostřed nad vrcholem oblouku boží oblak s žehnajícíma rukama. |
||||
6.3 Archeologické nálezy 6.3.1 Datování nálezů z hradní ostrožny Otázkou zůstává datování archeologických nálezů v Rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě a jejím okolí, které zatím 9. a počátek 10. století nepotvrzují. Nicméně archeologické nálezy (viz: Morava v 10.-13. století, publikace PF MU v Brně, redakce B. Klíma, červen 2000) potvrzují nálezy z doby eneolitické kultury, vetéřovské kultury, všechna údobí doby bronzové až po starší dobu železnou. V roce 1999 zde byly arch. průzkumem prokázány střepy z pozdní doby římské (4. století). Na toto navazují dle B. Klímy až nálezy z 11. století. 6.3.2 Rotunda postavena na místě starého kultovního objektu? Laikovi chybějící nálezy připadají nelogické, protože nalezené keramické zlomky a další předměty ze všech údobí svědčí právě o tom, že hradní ostrožna byla trvale osídlena a samozřejmě také opevněna (navíc ve skalním masivu hradní ostrožny podzemní chodby starého provedení). Je také asi logické, že na tomto vyjímečném místě byly i kultovní objekty různých kultur. Jak je známo z činnosti mise Konstantina a Metoděje, při šíření křesťanství právě na takovýchto místech bylo nutno vybudovat nejdříve křesťanské objekty, aby staré kulty byly lidu vymýceny z mysli. Jistěže na místě Rotundy sv. Kateřiny mohl stát i předchozí dřevěný kultovní objekt se sloupovou konstrukcí. Dokládají to kruhové jamky ve skalním podlaží uvnitř po obvodu podlahy Rotundy sv. Kateřiny, které jsou zatím interpretovány pouze jako zahloubené jamky pro sloupy lešení při stavbě rotundy a to až v 11. resp.12. století. 6.3.3 Co a jak dál? Zůstává úkolem pátrat při eventuálních dalších stavebních činnostech na hradní ostrožně dál třeba poddomním archeologickým průzkumem, jak ho nazývá a uplatňuje na hradišti sv. Hypolita doc. PhDr. Bohuslav Klíma, CSc. |
|
Archeologické nálezy. | ||||
Obsah: |
|
Obsah. | ||||
Jaroslav Pazour |
||||||
[ Malby | Ikonografie maleb – chronologický přehled hypotéz | Vzájemné porovnání hypotéz | Systematické utřídění hypotéz | Dotazy k ikonografii | Názory | Kniha ] | Další stránky, které byste neměli vynechat. | |||||
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno