Rotunda
Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě nese stavební znaky raně románské
stavby s byzantskou výmalbou. DONÁTORSKÝ PÁR Příspěvek ing. Jaroslava Pazoura k ikonografii maleb ve Znojemské rotundě. |
|
Ing. Jaroslav Pazour. Donátorský pár po stranách
vítězného oblouku při vstupu do apsidy – 2. část. Brno 31. října 2001. |
2. ZÁKLADNÍ ZNAKY BYZANTSKÉHO UMĚNÍ
2.1 Obecně Byzantské umění staví své základy na raně křesťanském umění, které vychází z lidové obliby nástěnných maleb. Toto umění se především vyznačuje tím, že každé zobrazení je naplněno silným symbolickým významem. Jako příklady se uvádí: orant se zdviženýma rukama je duše v modlitbě nebo dobrý pastýř značí Krista zachraňujícího duše. Je možno konstatovat, že toto umění nemá nic společného s antickým realismem. Od 4. století, kdy sám císař přistupuje na křesťanskou víru, vystupuje toto umění na veřejnost a stává se oficiálním uměním byzantské říše (od pádu Říma roku 476 až do pádu Konstantinopole roku 1453). Za údobí definitivní proměny křesťanského umění na umění byzantské se považuje údobí panování císaře Justiniána v 6. století. Díky christianizaci slovanských zemí se byzantské umění rozšiřuje nejprve na Velkou Moravu a v průběhu mise Cyrila a Metoděje 863-867 i do Ruska, které se po pádu byzantské říše stane pokračovatelem byzantského umění až do dnešních dnů. |
|
Obecně. | ||||
2.2 Příklad byzantského umění
– chrámy v italské Ravenně V podstatě od 3.století je ideovým základem byzantského umění glorifikace boha a císaře. Příkladem byzantského umění a trvalým svědectvím na západě jsou chrámy v Ravenně, které zde staví císař Justinián po dobytí Itálie Byzancí v 1. polovině 6. století. Mezi chrámy v Ravenně vyniká chrám San Vitale především svojí nádherou mozaikové výzdoby v interiéru, který byl vysvěcen v roce 547 – viz obr. 1 a obr. 2. Doslovný popis a komentář k těmto mozaikám z pera autorů Dějin umění (nakladatelství Hachette, Paříž 1995) – univerzitních profesorů dějin umění Jacka Debickiho z Polska, Jean-Francoise Favreho z Francie, Dietricha Grünewalda z Německa a profesora výtvarného umění na lyceu Antonia Filipa Pimentela z Portugalska: 2.2.1 Popis Po stranách apsidy září dvě mozaiky představující nalevo císaře Justiniána a napravo císařovnu Theodoru. |
|
Příklad byzantského umění.
Kostel San Vitale, Ravenna, Itálie. |
||||
![]() |
|
Obr. 1. Císař Justinián. | ||||
Obr. 1. Císař Justinián s korunou na hlavě drží v ruce paténu – mešní misku, určenou pro posvěcenou hostii. Po císařově pravici ztělesňují dvorní hodnostáři a ozbrojená stráž moc pozemskou, po jeho levici arcibiskup Maximián a duchovenstvo představují moc duchovní. | Císař Justinián s paténou. | |||||
![]() |
|
Obr. 2. Císařovna Theodora. | ||||
Obr. 2. Na protější straně apsidy císaře Justiniána doplňuje císařovna Theodora. Od ostatních postav se odlišuje čelenkou a šperky z drahých kamenů. Poskytuje obraz královny, ztělesňující absolutní moc, obraz neuchopitelné záře a nádhery takřka nadpozemské. Obklopena svým průvodem je připravena vstoupit do chrámu. Tři králové zobrazení na výšivce jejího pláště připomínají akt darování: císařovna drží v rukou kalich na mešní víno, který chce chrámu věnovat. |
Císařovna Theodora s mešním pohárem. | |||||
2.2.2 Komentář Barevná nádhera těchto dvou mozaik není prostředkem realistického vyjadřování. Pokouší se naopak rozptýlit tělesnost postav v celku, který má v sobě cosi svatého. Na zlatém pozadí, jenž stejně jako na ikonách symbolizuje svět boží, vystupují figury obrácené k divákovi čelem, s výrazem vznešené nehybnosti a s tvářemi bez jediného hnutí. Velké oči jako by diváka hypnotizovaly. Plošně, bez stínů zobrazené postavy jakoby pluly v prostoru mimo čas. Panovníci Justinián a Theodora jako zástupci boží na zemi – jsou symbolem splynutí církve a státu v byzantské říši. V pozdějších letech se leckdy mozaiková výzdoba jeví jako příliš nákladná a je tendence nahradit ji freskou. |
|
Komentář. | ||||
2.3 Byzantská církevní architektura |
|
Byzantská církevní architektura. | ||||
2.4 Byzantské církevní výtvarné umění – mozaika a freska
Tento pevný
řád definitivně vykrystalizuje s kostelem na půdorysu řeckého
kříže, který je systematicky používán od 11. století. |
|
Byzantské církevní výtvarné umění.
Závazný ikonografický program – pevný řád. |
||||
Obsah: |
|
Obsah. | ||||
Jaroslav Pazour |
||||||
[ Malby | Ikonografie maleb – chronologický přehled hypotéz | Vzájemné porovnání hypotéz | Systematické utřídění hypotéz | Dotazy k ikonografii | Názory | Kniha ] | Další stránky, které byste neměli vynechat. | |||||
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno