Rotunda
Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě nese stavební znaky raně románské
stavby s byzantskou výmalbou. DONÁTORSKÝ PÁR Příspěvek ing. Jaroslava Pazoura k ikonografii maleb ve Znojemské rotundě. |
|
Ing. Jaroslav Pazour. Donátorský pár po stranách
vítězného oblouku při vstupu do apsidy – 3. část. Brno 31. října 2001. |
3. MOŽNÉ INSPIRAČNÍ ZDROJE ZNOJEMSKÝCH TVŮRCŮ
Posouzení možnosti inspirace tvůrců původního
provedení stavby a výmalby Rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě na Moravě
byzantským církevním uměním podle objektivních kriterií uvedených v
2. části: „Základní znaky byzantského umění“ – dle Dějin umění
vydaných nakladatelstvím Hachette v Paříži (1995). |
|
Srovnání stavby a výmalby Znojemské rotundy s
kritérii byzantského ikonografického „řádu“. Obr. 3. Pohled na Znojemskou rotundu od jihovýchodu. |
||||||||||||||||
3.2 Výzdoba – ikonografický
řád 3.2.1 Obecné srovnání výmalby znojemské rotundy s byzantským pevným ikonografickým řádem aplikovaným ve stavbách na půdorysu řeckého kříže, od 11. století důsledně dodržovaným. |
|
Ikonografický řád – obecné srovnání. | ||||||||||||||||
|
Přehledná srovnávací tabulka 1. | |||||||||||||||||
3.2.2 Konkrétní srovnání obrazů hlavních postav v apsidě byzantského chrámu San Vitale v Ravenně a při triumfálním oblouku apsidy Rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě a jejich symboliky u postav nalevo (obr. 4 a obr. 5) a u postav napravo (obr. 6 a obr. 7). |
|
Ikonografický řád – konkrétní srovnání. | ||||||||||||||||
|
Obr. 4: Císař
Justinián na levé straně apsidy. Obr.
5: Kníže Rostislav vlevo od vítězného oblouku při vstupu do apsidy v UV světle. Obr. 7: Císařovna Theodora na pravé straně apsidy. |
|||||||||||||||||
|
|
Přehledná srovnávací tabulka 2. | ||||||||||||||||
3.2.3 Závěr k porovnání obrazů hlavních
postav nalevo. Důvody tvrzení:
|
|
Závěrečné porovnání – levá strana. | ||||||||||||||||
3.2.4 Závěr k porovnání obrazů hlavních postav napravo. Důvody tvrzení:
|
|
Závěrečné porovnání – pravá strana. | ||||||||||||||||
3.3 Závěrečné
vyhodnocení 3.3.1 Umístění a symbolika hlavních postav v apsidě byzantského chrámu San Vitale v Ravenně stejně jako umístění a symbolika postav u triumfálního oblouku apsidy Rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě je shodná a znamená, že: zástupci boží na zemi 3.3.2 Úplné nedodržení ikonografického programu v božských prostorách byzantského chrámu při jeho aplikaci na Rotundu sv. Kateřiny ve Znojmě platného až od 11. století znamená, že stavba Rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě a základní výmalba včetně 3. pásu musely být realizovány: po ukončení krize ikonoklasmu (v polovině 9. století), ale před 11. stoletím, kdy už byl pro byzantské chrámy stanoven přesný a závazný ikonografický program. 3.3.3 Na základě ikonografické výzdoby v božské části Rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě je možno tvrdit, že původní provedení stavby a výmalby Rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě odpovídá provedení byzantského chrámu před 11. stoletím. 3.3.4 Pochopení symbolického významu ženské postavy v triumfálním oblouku apsidy Rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě jako církve – dává vysvětlení komunikačním gestům mezi církví a poselstvem v zakladatelské scéně Moravského státu, stejně jako mezi církví a postavou zakladatele a také mezi církví a první historickou postavou panovníka ve třetím pásu výmalby Rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě na základě historických událostí následovně: |
|
Závěrečné vyhodnocení. | ||||||||||||||||
3.4 Identifikace postav v
rotundě 3.4.1 Poselstvo Byzantská církev (v jednotě s byzantským státem) vysílá poselstvo Konstantina-Filosofa a Metoděje na Moravu na základě žádosti moravského panovníka Rostislava v roce 863, aby hlásali moravskému lidu křesťanskou víru a zákon ve slovanském jazyku a písmu. Přijetí křesťanství a vytvoření moravské církve se pak stane základním pilířem k vytvoření prvního samostatného slovanského státu Velké Moravy s historickou kontinuitou, vyjádřenou řadou panovníků. 3.4.2 Oráčská scéna Se souhlasem byzantské církve (v jednotě s byzantským státem) zakládá kníže Rostislav Moravský stát (postava zakladatele, jak známo, drží původně v levé ruce i desky zákona), podle dříve popsaného řádu má vládce po levé ruce zástupce církve (v těsné blízkosti) a po své pravé ruce mírně v pozadí vládního hodnostáře. 3.4.3 První dva panovníci Byzantská církev (v jednotě s byzantským státem) dává pokyn a stojí v pozadí za vytvořením nejprve svazu slovanských kmenů pod vládou krále Sáma v 7. století. Na pokyn církve předává slovanský vládce bez insignií symbol vlády – plášť – prvnímu historickému slovanskému králi v Podunají – Sámovi, jehož následovníci přicházejí na Moravu přes Znojmo – a stávají se panovníky. Nedojde však k založení státu, přestože panovníci jsou křesťany, chybí samostatná církev. Ta je založena s pomocí Byzance až za Rostislava a s ní také první samostatný slovanský stát Velká Morava. |
|
Identifikace postav v rotundě (3. pás). | ||||||||||||||||
Obsah:
|
|
Obsah. | ||||||||||||||||
Jaroslav Pazour |
||||||||||||||||||
[ Malby | Ikonografie maleb – chronologický přehled hypotéz | Vzájemné porovnání hypotéz | Systematické utřídění hypotéz | Dotazy k ikonografii | Názory | Kniha ] | Další stránky, které byste neměli vynechat. | |||||||||||||||||
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno