ROTUNDY na Moravě, v Čechách a na Slovensku Přehled stojících i zaniklých staveb – 4. část: 12. století Petr Šimík |
Rotundy
na Moravě, v Čechách a na Slovensku – dosud stojící i zaniklé. 4. část: 12. století. |
|||||
Předkládáme Vám seznam
moravských, českých a slovenských rotund v chronologickém uspořádání. U staveb
zaniklých je připojen půdorys, stavby dosud stojící jsou představeny
fotografií. Některé z uvedených staveb budou postupně zpracovány podrobněji na
samostatných stránkách. Případný odkaz najdete vždy na příslušném obrázku
rotundy. Ve čtvrté části se budeme věnovat pěti rotundám pocházejícím z 12. století. Z nich se do dnešních dnů zachovaly tři. |
Nejstarší rotundy. | |||||
12. století | ||||||
Podolí
u Jemnice. Rotunda neznámého zasvěcení. Vystavěna z lomového, na líci
přitesávaného kamene kladeného do řádků na vápennou maltu. Tvořila
ji válcová loď, apsida (doloženo archeologicky) a štíhlá válcová
schodišťová věž (přistavěna patrně dodatečně). Je jedinou dosud
známou rotundou s válcovou věží na Moravě. Do dnešních dnů se z
rotundy zachovala pouze tato věž – zvonice. Tvar apsidy: podkovovitý. Způsob napojení apsidy na hlavní loď: ostrou hranou. |
Podolí
u Jemnice. První třetina 12. století. |
|||||
Praha-Staré
Město – rotunda sv. Kříže Menšího (ulice Karolíny Světlé). Stavěna
z nízkých opukových kvádříků. Vnější stěna apsidy je členěna
lisénami, v horní části je opatřena obloučkovým vlysem spočívajícím
na drobných konzolkách. Apsida měla původně jen jedno okénko v ose
stavby, při restauraci v letech 1863-1876 byla prolomena ještě další
dvě. Apsida je sklenuta konchou, loď kupolí s otvorem do lucerny. V
apsidě a lodi byly zazděny keramické nádoby, natočené hrdlem do vnitřního
prostoru, které měly zlepšovat jeho akustiku. Tvar apsidy: podkovovitý. Způsob napojení apsidy na hlavní loď: pravoúhlým ústupkem. |
Praha-Staré
Město. První polovina 12. století. |
|||||
Praha-Nové
Město – rotunda sv. Longina (ulice Na Rybníčku). Původní zasvěcení
rotundy sv. Štěpánu prvomučedníkovi přešlo po roce 1348 na nový
farní kostel Nového Města. Loď je sklenuta kupolí otevřenou ve středu
barokním okulem (místo původního otvoru) do lucerny, která loď osvětlovala.
Apsida je sklenuta konchou. Tvar apsidy: podkovovitý. |
Praha-Nové
Město. První polovina 12. století. |
|||||
Přední
Kopanina – rotunda sv. Maří Magdalény. Rozměrově menší rotunda se
západní hranolovou věží. Původní románské klenby kopule i apsidy,
které se zřítily v roce 1779, byly nahrazeny dřevěnou kupolí v lodi
a novou konchou v apsidě. Vnitřní průměr lodi: 5,5 m. Tvar apsidy: půlválcový. |
Přední
Kopanina. Před polovinou 12. století. |
|||||
Pustiměř
– rotunda sv. Pantaleimona. Pouhé torzo původní rotundy s tribunou v západní
hranolové věži. Na severní straně se zachovalo zdivo (do výšky 4 m)
včetně ostění triumfálního oblouku mezi lodí a apsidou. Zdivo z
nepravidelných kvádříků bylo kladeno do řádků na vápennou maltu a
bylo zřejmě omítáno. Tvar apsidy: podkovovitý. Způsob napojení apsidy na hlavní loď: ostrou hranou. |
Pustiměř. Po polovině 12. století. |
|||||
Původní rotunda musela být nepochybně starší než se oficiálně uvádí. Kromě půdorysu stavby (srovnej s půdorysem rotundy v základech kostela sv. Michala ve Starém Městě u Uherského Hradiště – Na dědině) o tom svědčí i samotné patrocinium, které, vedle sv. Klimenta, P. Marie, sv. Jana Křtitele a sv. archanděla Michaela, používala byzantská misie sv. Konstantina-Cyrila a Metoděje. |
Poznámka: Velmi přivítáme, pokud nás upozorníte na další skutečnosti, které náš přehled neobsahuje, nebo nám pomůžete doplnit či opravit předkládané údaje. |
Poznámka. | |||||
ROTUNDY chronologicky [ 9. století | 10. století | 11. století | 12. století | 13. století ] | ||||||
ROTUNDY abecedně [ seznam | mapka ] | ||||||
Archeologický výzkum na velkomoravském Hradišti sv. Hypolita ve Znojmě. | Klikněte ZDE. | |||||
Archeologický výzkum románské rotundy Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny na znojemské hradní ostrožně. | Klikněte SEM. | |||||
Archeologický výzkum rotundy na Starém Brně. | Klikněte SEM. | |||||
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno