![]() Novinky na našem knižním trhu ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Recenze. Novinky na našem knižním trhu v roce 2002. |
Martin Wihoda:
MORAVSKÝ ÚDĚLNÍK
In: M. Nodl-F. Šmahel
(edd.): Člověk českého středověku
Martin Wihoda:
Moravský údělník. In: Martin Nodl-František Šmahel (edd.): Člověk českého středověku, Argo, Praha 2002, s. 92-117. Ocitáme se v době údělné Moravy někde v druhé
polovině 11. století. Od historika M. Wihody se dovídáme, že systém
tří moravských údělů (znojemský, brněnský, olomoucký) byl dotvořen
na přelomu 11. a 12. století. V nich byly také ustaveny specifické správní
orgány (podobně, jako provinční úřady v Čechách). Přesto nejvyšší
politickou jednotkou zůstávala Morava a tak je nutno chápat i tituly
moravských údělníků. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
„Moravané“ – neboli Čechové z Moravy.
Sémě zaseté Dušanem Třeštíkem (Mysliti dějiny, 1999) nakonec úspěšně vzešlo. Historik (?), který podlehl politickému tlaku z Prahy, anebo jej sám vytváří? Je zřejmé, že M. Wihoda aspiruje nejméně na místo D. Třeštíka ve Vědecké radě AV ČR. |
Na následující straně pak svůj „vynález“ dokládá příkladem společného
tažení Čechů a Moravanů do Rakous roku 1082, kde byly oba kontingenty
rozlišeny, či jak v jiném případě zaznamenalo kronikářské pero: „Roku
1116 byla válka mezi Čechy a Uhry, ale když se Čechové obrátili na
útěk, způsobili Moravané těžkou porážku Uhrům“. A každý má jasno, že kronikář nám chtěl mezi řádky říci, že (zatímco Čechové z Čech z bitvy utekli) porážku Uhrům způsobili Čechové z Moravy, kterým bůhvíproč důsledně říká „Moravané“. |
Válka mezi Čechy a Uhry roku 1116. | |
Pokud se občan Wihoda sám cítí jako
Čech z Moravy, je to jeho nezadatelné právo a nikdo mu jeho pocit
nebude upírat. Pokud ovšem historik Wihoda podsouvá kronikáři
píšícímu o událostech roku 1116, že i když psal o Moravanech, měl
vlastně na mysli Čechy, tak potom je velmi špatný, ba přímo mizerný
historik. Stačí si totiž ocitovat jednu pasáž z Kosmovy
kroniky (I, 40): „Unesena byla panna Jitka roku od narození Páně
1021. A aby nebyla dána Němcům důvodná záminka vinit Čechy jaksi z
bezpráví, hrdina Břetislav, pozdraviv otce, knížete Oldřicha, ihned
jel s nevěstou přímo na Moravu“, která pana historika usvědčuje
z kázání bludů. V jeho případě to ovšem nepřekvapí. Jen pro pořádek
se podívejme, jak výše popisovanou bitvu s Uhry v roce 1116 popisuje Kosmas (III, 42): „Ale
když se jiní dali na ústup, byl i kníže sám (Vladislav I.) stržen
na útěk. Ota (II. – olomoucký údělník) a Soběslav
(později I., mladší bratr knížete, správce znojemského a brněnského
údělu), majíce čtyři silné šiky (logicky asi Moravanů) a
přibravše rovněž čtyři udatné zástupy Čechů, obešli
pahorek, jenž je právě odděloval, a náhle prudkým útokem udeřili
na uherský tábor, ...“. Co ještě dodat? |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Špatný
historik, móóóc špatný.
K moravanství nelze nikoho nutit, k tomu musí člověk dozrát. Odjel-li Břetislav s Jitkou na Moravu, aby nebyl důvod z bezpráví vinit Čechy, pak zřejmě „politické společenství Čechů z Čech“ nemělo s Moravou ani s Mora- vany nic společného. Těžkou porážku Uhrům tedy způsobili nejen čtyři silné šiky Moravanů, ale i čtyři udatné zástupy Čechů. |
Na závěr pak autor už jen povinně připojuje: „... v unikátní výzdobě znojemské rotundy sv. Kateřiny přežívá dědictví beznadějně zmizelého věku moravských údělníků“ (s. 116). Pokud tuto větu převedeme do srozumitelného jazyka, autor nám chtěl asi říci, že „po moravských údělnících nám zůstalo jen jejich vyobrazení na malbách ve Znojemské rotundě“. Aby snad někdo nebyl na pochybách, že tomu tak skutečně je, dokumentuje svůj článek o moravských údělnících mj. dvěma snímky znojemských maleb. Vybral si knížete v přilbě bez pláště se štítem a kopím s praporcem ze 4. pásu (obr. 18) (ve skutečnosti sv. Václav) a fundátora v plášti s kostelem v rukou ze 3. pásu (obr. 19) (ve skutečnosti velkomoravský král Rostislav, zakladatel Metodějova moravského arcibiskupství). V popisu pod oběma obrázky čteme shodně: „Znojmo, rotunda sv. Kateřiny“. A všichni hned víme, o které „moravské údělníky“ se jedná. Autor se neodvažuje je konkrétně pojmenovat, nedokáže je tedy identifikovat. Jak potom ale ví, že se jedná právě o moravské údělníky? Jakého léna je držitelem onen vyobrazený moravský údělník v přilbě? Má přece praporec! Znojemský, brněnský či olomoucký úděl to být nemohl, protože nejvyšší politickou jednotkou zůstávala Morava, jak napsal. Praporec v rukou devíti údajných moravských údělníků bez pláště tedy znamená, že jeden každý z nich měl snad Moravu jako říšské léno?! V každém případě se M. Wihoda projevil jako poslušný nástroj Prahy. Když tam písknou, že Moravu, Moravany a moravský národ je třeba z historie vymazat, velmi ochotně a hlavně iniciativně se takového úkolu ujme. Na příkladu „beznadějně zmizelého věku moravských údělníků“ nám zřejmě chce ukázat, co by nás na Moravě do budoucna mohlo čekat. Z Velké Moravy by se také mohlo časem stát „velké Česko“. Pokud to myslel jako varování pro další generace, byl to jistě záslužný čin. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Moravští
údělníci na znojemských malbách vyobrazení bez plášťů.
Již překonané hypotézy A. Merhautové, B. Krzemieńske a D. Třeštíka o moravských úděl- nících vyobrazených v rotundě jsou prostě autorovi čímsi blízké a jen tak se jich nevzdá. Nevíme jen, zda je to pro jejich obsah nebo kvůli autorům. Sv. Václava v přilbě Zůstává paradoxem české
„Vědy“, že o tom, co je namalováno ve znojemské rotundě rozhodují
historikové: |
Jak to s těmi „Moravany“, neboli „Čechy
z Moravy“ (vztaženo na jejich předáky) bylo ve skutečnosti? Jestliže podle Kristiána se moravský Bořivoj stal „pánem pánů svých“, jak mu to měl předpovědět Metoděj, čili pánem nepokřtěných českých knížat, je zřejmé, že je nakonec „zpacifikoval“. Velká Morava smrtí Mojmíra II. (906) u Nitry tedy zcela nezanikla. Zůstala dvě centra. Zatímco to pražské postupně nabývalo na moci, ono moravské zřejmě v omezeném prostoru nějakým způsobem „přežívalo“ (viz dvě zmínky o moravských biskupech – v druhé polovině 10. století a ještě na počátku 11. století). Tím, že Břetislav, potomek moravského Bořivoje, „jako první z Přemyslovců podrobil tu zemi svému panství“ (1019), došlo de facto k návratu moravských velmožů na Moravu. V intencích oněch shora uvedených tezí to tedy bylo přesně obráceně. Na Moravu nepřišli Čechové, ale Moravané z Čech, a proto o Moravanech nelze mluvit jako o „Češích z Moravy“! Byli to nepochybně Moravané z Moravy, „dočasně“ usazení v Čechách – viz 3 rozsáhlá pohřebiště velkomoravského typu na Levém Hradci, na Budči a v severním předpolí Pražského hradu: (Lumbeho zahrada, Jízdárna, Královská zahrada). |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jak to bylo ve skutečnosti? |
Petr Šimík |
||
PhDr. Martin Wihoda, brněnský historik, který se zabývá především Moravou v době, kdy zde vládli moravští údělníci. Pracuje na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Publikoval řadu odborných článků. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Závěr. Několik slov o autorovi. |
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno