MALBY ve Znojemské rotundě Stručný popis výmalby rotundy s ukázkami Petr Šimík Tzv. přemyslovská scéna |
MALBY (5) – stručný popis výmalby Znojemské rotundy s ukázkami. Třetí pás maleb: Tzv. přemyslovská scéna |
|||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb | Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
||||||
|
Obr. 1. Jezdecká družina. První část tzv. přemyslovské scény. |
|||||||||
Ve třetím pásu vpravo od apsidy malby pokračují tzv. přemyslovskou scénou, která je rozdělena dvěma okny na celkem tři části. My se nyní budeme věnovat jednotlivým částem detailněji. První část – jezdeckou scénu (obr. 1). tvoří skupina tří jezdců v zákrytu za sebou s dalším jezdcem na bělouši v čele (viz obr. vlevo). První z trojice jezdců ukazuje pravou rukou na jezdce v čele skupiny (obr. 2), poslední z trojice se obrací zpět a ukazuje na postavu za sebou – stojící po pravé straně vstupu do apsidy s kalichem v ruce (viz 3. pás – fundátoři). Za povšimnutí stojí také ozdobný lem pláště jezdce v čele skupiny (obr. vlevo, viz také obr. 3 a 5), se kterým se v malbách ještě několikrát setkáme. Vpravo od vedoucího jezdce je v lodi prolomeno 1. okno s orientací přibližně JJV a za tímto oknem následuje oráčská scéna (obr. 4), na kterou nás vedoucí jízdní družiny upozorňuje gestem pravé ruky. | 3. pás maleb. Jezdecká družina. Detail vedoucího jezdce družiny pořízený při UV světle restaurátorem F. Syslem. |
|||||||||
|
Obr. 2 a 3. Detaily z obr. 1: družina jezdců v zákrytu za sebou, lem pláště a postroj bělouše vedoucího jízdní družiny. |
|||||||||
|
Obr. 4 a 5. Portréty členů jezdecké družiny: detaily z obr. 1 – označíme si je zleva doprava postupně písmeny B, C a D; vedoucího jízdní družiny písmenem A. |
|||||||||
|
Obr. 6. Oráčská scéna. Druhá část tzv. přemyslovské scény. |
|||||||||||||
Oráčskou scénu tvoří tři postavy u pluhu s býčím spřežením. Zleva i zprava je oddělena dvěma „stromy života“, na pravém z nich jsou zavěšeny střevíce a brašna. Prostřední postava skupiny převyšuje o hlavu své sousedy. Jedná se zřejmě o ústřední postavu celé scény – oráče (viz obr. 7 níže). Zde si opět můžeme všimnout (obr. vlevo) ozdobného lemu jeho pláště, který jsme již viděli na detailu vedoucího jezdce družiny. Pozoruhodná je i struktura pláště této postavy, která v UV světle zřetelně vystoupila (viz také obr. 13 a 14) a která se na UV snímcích plášťů se stejně zdobeným lemem u jiných postav neprojevila. | 3. pás maleb. Oráčská scéna. Detail ústřední postavy oráčské scény pořízený při UV světle restaurátorem F. Syslem. |
|||||||||||||
|
Obr. 7. Detail z oráčské scény na obr. 6 v UV světle před odstraněním přemaleb (1949). Povšimněte si rozdílné výšky postav a odlišného límečku spodního šatu krajních postav. Dvě postavy vpravo mají dohromady pouze tři ruce. Po odstranění přemaleb při pozdější restauraci maleb se v UV světle objevila i čtvrtá ruka dosud skrytá v lemu pláště – viz obr. 13 a 14. |
|||||||||||||
|
Obr. 8. 8a) Postava se stuhou. Třetí a závěrečná část tzv. Přemyslovské scény. 8b) Detail stuhy z předchozího obr. 8a. Snímek pořízen při UV světle (foto F. Sysel). |
|||||||||||||
|
Obr. 9 až 12. Portréty účastníků oráčské scény: detaily z obr. 6 a 8. Podle oblečení i tváří lze usuzovat, že by se mohlo jednat o již známé aktéry jezdecké scény, ovšem v poněkud pozměněném pořadí: D, A, C, B. |
|||||||||||||
|
Obr. 13. Motiv z oráčské scény. Snímek pořízený při normálním světle. Obr. 14. Tentýž motiv v UV světle. Z lemu pláště vystoupila ruka držící snad otevřenou knihu s textem. Foto: F. Sysel. O tento snímek opřel svoji zajímavou hypotézu J. Zástěra. |
|||||||||||||
|
Obr. 15 a 16. David mezi alegorickými postavami Moudrosti a Proroctví. Byzantský mistr, 10. století, Vatikánský žaltář, pergamen 24×33, Vatikán, Musei Vaticani, biblioteca. Celek a výřez. |
|||||||||||||
Na detailu z předchozího obrázku můžeme spatřovat jistou paralelu k obr. 14. Způsob, jakým obě postavy drží knihu, je analogický – zespodu levou rukou. | Obr. 17. Detail z předchozího obrázku. |
|||||||||||||
Popis maleb s ukázkami pokračuje 6. částí: | Pokračování ... |
|||||||||||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||||||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb | Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
||||||||||||||
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno