MALBY ve Znojemské rotundě Stručný popis výmalby rotundy s ukázkami Petr Šimík Fundátoři |
MALBY (7) – stručný popis výmalby Znojemské rotundy s ukázkami. Třetí pás maleb: Fundátoři. |
|||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb | Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
||||||
|
Obr. 1. Vstup do apsidy – oblak uprostřed nad vítězným obloukem s Božíma rukama. Vlevo ruka žehnající, vpravo předávající (s otevřenou dlaní). |
||||||||||
|
Obr. 2 a 3. Vstup do apsidy – fundátoři stojící po obou stranách vítězného oblouku. |
||||||||||
Třetí pás maleb lodi, který začíná tzv. přemyslovskou scénou a pokračuje prvními osmi panovníky [01–08] posloupnosti, je ukončen postavami fundátorů stojících po obou stranách vstupu do apsidy. Oba fundátoři mají přes ramena přehozený plášť s ozdobnou bordurou. Muž má pod ním pod kolena sahající bílou tuniku, žena dlouhé bílé roucho sahající až na zem. Muž drží v polozdvižených rukou model kostela s věží (obr. 8), žena kalich na vysoké nožce (obr. 9). Obě postavy jsou obráceny k oblaku s Božíma rukama (obr. 1), který je umístěn uprostřed mezi nimi a současně nad vchodem do apsidy. Pravá ruka v žehnajícím gestu směřuje k postavě fundátora, levá, s nataženými prsty a dlaní otočenou vpřed, k fundátorce. | 3. pás maleb. Fundátoři. |
||||||||||
|
Obr. 4 a 5. Vstup do apsidy – fundátoři stojící po obou stranách vítězného oblouku. Snímky pořídil v UV světle restaurátor ak. mal. František Sysel (1999). |
||||||||||
|
Obr. 6 a 7. Portréty fundátorů. |
||||||||||
|
Obr. 8 a 9. Předměty fundátorů. Detaily z obr. 2 a 3. |
||||||||||
Zajímavý detail se objevil na snímku
pořízeném při UV světle na hlavě fundátora. Připomíná jakousi obroučku či
diadém s hroty ve tvaru otočeného „W“.
Jedná se o stejný „diadém“, který drží v pozdvihnutých rukou čtvrtá postava oráčské scény? Snad. Napovídala by tomu stejná bordura pláště jakou má i ústřední
postava oráčské scény. Lem pláště, který se
vyskytuje také u fundátorky, u vedoucího skupiny jezdců z jezdecké scény i u jednoho z panovníků [06] v tomto pásu výmalby.
Tímto detailem se doposud žádná z hypotéz nezabývala. Jedná se (s výjimkou
fundátorky) o stále stejnou postavu? O stejného panovníka? A
kterého? ... Odpověď na tyto i další otázky najdete na stránkách věnovaných IKONOGRAFII v hypotéze P. Šimíka. |
3. pás maleb. Diadém. |
||||||||||
Popis maleb s ukázkami pokračuje 8. částí: | Pokračování ... |
||||||||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
|||||||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb | Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
|||||||||||
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno